|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / FTOX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
FTOX
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Farmakologie a toxikologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět farmakologie a toxikologie se soustředí na pochopení principů vzájemných vztahů mezi léčivem a lidským organismem, seznamuje studenty s jednotlivými lékovými skupinami, jejich indikacemi a kontraindikacemi, hlavními, vedlejšími a toxickými účinky léčivých přípravků na lidský organismus. Podává základy klinické toxikologie.
|
Požadavky na studenta
|
zápočtový test
ústní zkouška
|
Obsah
|
Přednášky
1. Základní pojmy. Názvosloví léčiv. Zdroje informací o léčivech. Farmakodynamika. Nežádoucí účinky léčiv - farmakovigilance.
2. Farmakokinetika. Lékové formy, druhy dávek, přívodné cesty podávání léčiv. Variabilita lékové odpovědi. Lékové interakce.
3. Látky ovlivňující autonomní nervový systém. Spazmolytika a myorelaxancia. Lokální a celková anestetika.
4. Látky ovlivňující kardiovaskulární systém a hemostázu.
5. Farmakologické ovlivnění bolesti. Hormony ve farmakoterapii. Antibiotika.
6. Látky ovlivňující dýchací a trávicí systém.Látky ovlivňující CNS.
7. Farmaka užívaná v urgentní medicíně.Zvláštnosti podávání farmak různým věkovým skupinám.
8. Základy klinické toxikologie. Nejčastější příčiny otrav. Otravy akutní, subakutní, chronické.
9. Návykové látky. Toxikologické vyšetření, léčba intoxikací, antidota.
10. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠEVELA, K., ŠEVČÍK, P. Akutní intoxikace a léková poškození v intenzivní medicíně.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3146-9.
-
Základní:
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Základní:
Perlík, František. Základy farmakologie : klinická a speciální farmakologie. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-374-5.
-
Doporučená:
Lüllmann, Heinz; Mohr, Klaus; Wehling, Martin. Farmakologie a toxikologie /:. Vyd. 2. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0836-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat fyziologické funkce všech orgánových soustav |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasní zásady bezpečného podávání léků nemocným a jejich dávkování dospělým a dětem |
vyjmenuje základní lékové formy, druhy dávek |
charakterizuje možné aplikační cesty léčivých přípravků |
vysvětlí pojmy farmakokinetika, specifický a nespecifický mechanismus účinku, farmakovigilence, variabilita lékové odpovědi |
vyjmenuje nejčastější druhy otrav |
charakterizuje toxikologické vyšetření a léčbu intoxikací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nejsou definovány |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|