|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / PED1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
PED1N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pediatrie 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními onemocněními dětského věku.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na přednáškách a zápočtový test 70%.
|
Obsah
|
1. Základy ošetřování novorozence.
2. Vývoj zdravého dítěte
Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období.
Vývoj prenatálně a postnatálně postiženého dítěte, asfyktický syndrom.
Vývoj zdravého dítěte.
Psychomotorická retardace.
3. Výživa
Výživa dítěte od kojeneckého věku do dospívání.
Obezita hypertenze, prevence aterosklerózy a ortopedických vad.
4. Nemoci srdce a krevního oběhu
Vrozené srdeční vady.
Získaná onemocnění srdce.
Neurocirkulační astenie.
Hypertenze.
Kardiomyopatie.
5. Choroby dýchacího ústrojí
Anatomické a funkční zvláštnosti respiračních chorob u kojenců a malých dětí, hlavní příznaky.
Rýma, zánět vedlejších dutin, adenoidní vegetace, angína, zánět hltanu a hrtanu, zánět průdušek a průdušinek, zánět plic a pohrudnice.
Cystická fibrosa.
Bronchiální astma.
Vývoj imunity dítěte a alergická onemocnění. Dermorespirační syndrom. Pollinosis.
Aspirační syndrom.
6. Choroby trávicího ústrojí
Akutní poruchy výživy u kojenců a větších dětí - klinické příznaky, léčba. Funkční poruchy trávicího ústrojí, acetonemické zvracení, vrozené vady trávicího ústrojí.
Zánětlivá a parazitární onemocnění trávicího ústrojí.
Choroby jater a slinivky břišní. Poruchy metabolismu.
7. Choroby ledvin a močových cest
Funkční zvláštnosti urologického ústrojí u dětí.
Vrozené anomálie.
Akutní a chronické záněty ledvin a močových cest.
Nefrotický syndrom. Močové kameny, nádory ledvin.
Anuresa.
Transplantace ledvin, princip hemodialýzy.
8. Nemoci žláz s vnitřní sekrecí
Poruchy štítné žlázy. Poruchy nadledvinek. Poruchy činnosti hypofýzy, poruchy růstu.
Diabetes insipidus, diabetes mellitus v dětském věku. Retentio testis.
9. Další vybrané vnitřní choroby dětského věku
Revmatoidní artritida. Revmatická horečka.
Hemofilie. Trombocytopenie.
Akutní selhání základních funkcí.
Enkopresis. Akutní a chronická GIT infekce. Náhlé příhody břišní.
Reyův syndrom.
Mentální anorexie.
10. Neuroinfekce (Meningitidy, Encephalitidy, Boreliósis).
Infekční choroby v dětském věku.
Stručný přehled vzácných infekčních onemocnění importovanýh do ČR z ciziny.
11. Náhlé příhody v dětském věku
Hypepyrexie. Křeče v dětském věku. Aspirace.
Stavy bezvědomí. Otravy. Resuscitace.
12. Úrazy.
Úrazy v novorozeneckém a batolecím věku.
Sportovní a dopravní úrazy.
13. Komunikace s dítětem
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Doporučená:
Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
Doporučená:
Hrodek, Otto; Vavřinec, Jan; Houdek, Lubomír. Pediatrie. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
-
Doporučená:
Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmeovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní onemocnění dětského věku |
vysvětlit příčiny a důsledky nemocí
|
definovat klinický obraz a vyjmenovat možnosti léčby. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit základní pediatrické situace |
testem ověřit psychomotorický vývoj jedince |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|