|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFE / VMF1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFE
/
VMF1N
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vyšetřovací metody 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFE/VMF1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFE/CF1, KFE/SOPF1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Objasnit studentům základní orientaci na lidském těle a terminologii pohybů, směrů, rovin, včetně antropometrických bodů, proniknout do vyšetřování kloubní pohyblivosti, ozřejmit měření a způsob záznamu, hodnotit svaly zkrácené a oslabené.
|
Požadavky na studenta
|
Přednášky - ověření teoretických znalostí, písemný test se 75% úspěšností.
Cvičení - Ověření praktických znalostí a dovedností, ústní průběžná praktická zkoušení v rámci hodin cvičení. Docházka v hodinách cvičení 80 % s aktivní účastí.
|
Obsah
|
1. Anatomické názvosloví, orientace na lidském těle, základní anatomický postoj, roviny, osy, směry,
terminologie kloubních pohybů v jednotlivých rovinách.
2. Základní diagnostika váha, výška, BMI. Antropometrické body na těle. Zásady palpace.
3. Antropometrie délkové a obvodové rozměry na horní a dolní končetině
4. Antropometrie obvodové a šířkové rozměry na hlavě a trupu.
5. Základní vyšetření stoje. Postavení a pohyblivost páteře, orientace na páteři. Vyšetření olovnicí.
6. Zkoušky hodnotící pohyblivost páteře. Postavení pánve, orientace na pánvi.
7. Diagnostika kloubu aspekce, palpace, pohyby aktivní a pasivní, kvantita a kvalita pohybu.
Goniometrie úvod do měření, záznam dle SFTR. Goniometrie krční páteře.
8. Goniometrie kloubů horní končetiny ramenní kloub, loketní kloub, zápěstí, ruka.
9. Goniometrie kloubů dolní končetiny kyčelní kloub, kolenní kloub, hlezno, noha.
10. Hypermobilita, zkoušky hodnotící hypermobilitu.
11. Diagnostika svalu aspekce, palpace. Svalový tonus. Vyšetření svalů v oblasti krční páteře
Testy na zkrácené svaly dle Jandy. Hodnocení zkrácených svalů.
12. Vyšetření svalů v oblasti trupu a dolní končetiny. Testy na zkrácené svaly dle Jandy. Hodnocení zkrácených svalů.
13. Svalová dysbalance. Horní a dolní zkřížený syndrom. Vrstvový syndrom. Příčiny, důsledky, postavení těla.
14. Svalový test dle Jandy úvod. Zásady testování, hodnocení, způsob provedení. Testování mimických svalů.
15. Zápočtový test.
Cvičení:
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek.
Výuka na modelech, názorné ukázky.
Osvojení aspekce a palpace v diagnostice poruch pohybového systému - praktická výuka.
Seznámení a učení vyšetřování pomocí páskového měřidla, olovnice, pelvimetru, goniometru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=97
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=93
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Tichý, Miroslav. Dysfunkce kloubu. III., Osový orgán - krční páteř a čelistní kloub. 1. vyd. Praha : Miroslav Tichý, 2007. ISBN 978-80-254-0340-2.
-
Doporučená:
Tichý, Miroslav. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Vyd. 2., V Tritonu přeprac. a dopl. vyd. 1. Praha : Triton, 2000. ISBN 80-7254-022-X.
-
Doporučená:
Rychlíková, Eva. Funkční poruchy kloubů končetin : diagnostika a léčba. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0237-1.
-
Doporučená:
Janda, Vladimír; Pavlů, Dagmar. Goniometrie. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993. ISBN 80-7013-160-8.
-
Doporučená:
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Doporučená:
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Doporučená:
Janda, Vladimír. Svalové funkční testy : kniha obsahuje 401 obrázků a 65 tabulek. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0722-5.
-
Doporučená:
Gúth, A. Vyšetrovacie metodiky v rehabilitácii pre fyzioterapeutov. Bratislava, Liečreh Gúth, 2004. ISBN 80-88932-13-0.
-
Doporučená:
Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Doporučená:
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Nejsou předepsány žádné specifické předpoklady. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat všechny pohyby v rovinách lidského těla |
vyjmenovat antropometrické body |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotit držení těla |
analyzovat svalové dysbalance |
provádět antropometrické i goniometrické vyšetření |
předvést hodnocení páteře ve všech pohybech |
dle daných testů i palpačně ověřit svalové napětí i zkrácené svaly |
vyjádřit úroveń svalové aktivity |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Student/ka popíše všechny pohyby v rovinách lidského těla, vyjmenuje antropometrické body, hodnotí držení těla, analyzuje svalové dysbalance, zdůvodní palpační nález ve svalu, definuje nález vzhledem k aktuálnímu měření. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Student/ka provede antropometrické i goniometrické vyšetření, předvede hodnocení páteře ve všech pohybech, dle daných testů i palpačně ověří svalové napětí i zkrácené svaly, vyjadřuje úroveń svalové aktivity. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|