|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / EEG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
EEG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Environmentální ekonomická geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
30 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vysvětlit dopady ekonomických činností na životní prostředí v geografickém kontextu a ukázat možná opatření na podporu udržitelného rozvoje společnosti. Naučit studenty posoudit dopady ekonomických činností na životní prostředí na místní, regionální a globální úrovni a znát aktuální příklady nástrojů, které eliminují negativní dopady a rozvíjí šetrné způsoby managementu území.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je zpracování a prezentace projektu na téma vlivů ekonomické činnosti na životní prostředí na místní a regionální úrovni s návrhem optimálního řešení. Splnění je nutné minimálně na úrovni 75 % hodnocení (hodnocení písemné zprávy z projektu). Zkouška je ústní - diskuse vybraného okruhu problémů vlivu ekonomické činnosti na životní prostředí.
|
Obsah
|
Vznik, vývoj a předmět studia environmentální ekonomické geografie.
Antropocén a globální metabolismus.
Environmentální historie v souvislosti s ekonomickým vývojem. Environmentální hnutí a politika.
Udržitelný rozvoj a zelená ekonomika. Nové trendy v dopravě.
Ekologické zemědělství a environmentální souvislosti trhu se zemědělskými produkty.
Environmentální vlivy těžby nerostných surovin.
Environmentální trendy v odpadovém hospodářství. Cirkulární ekonomika.
Udržitelný rozvoj sídel.
Města citlivá k vodě. Modro-zelená infrastruktura.
Revitalizace zastavěných území.
Obnovitelné zdroje energie a potenciál území.
Udržitelný cestovní ruch v kontextu ochrany přírody.
Nástroje: EIA - posouzení vlivu staveb na životní prostředí, EMS, EMAS.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kopp, Jan; Raška, Pavel. Ekohydrologický management mikrostruktur městské krajiny. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0719-4.
-
Základní:
Daniel, Jan. Enviromentální historie České republiky = Enviromental history of the Czech Republic. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6663-2.
-
Základní:
Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta. Druhé, rozšířené a upravené vydání. 2015. ISBN 978-80-246-3012-0.
-
Základní:
Daniels, Thomas L. The environmental planning handbook : for sustainable communities and regions. 2nd ed. Chicago : APA Planners Press, 2014. ISBN 978-1-61190-151-1.
-
Doporučená:
Neil M. Coe, Philip F. Kelly and Henry W.C. Yeung. Economic geography : a contemporary introduction. Wiley, 2013.
-
Doporučená:
Vejchodská, Eliška. Ekonomie a politika městského životního prostředí. 1. vyd. Praha : Oeconomica, 2009. ISBN 978-80-245-1241-9.
-
Doporučená:
Anderson, David A. Environmental economics and natural resource management. 4th ed. London : Routledge, 2013. ISBN 978-0-415-64096-1.
-
Doporučená:
Kukal, Zdeněk; Reichmann, František; Chlupáč, Ivo. Horninové prostředí České republiky : jeho stav a ochrana. Vyd. 1. Praha : Český geologický ústav, 2000. ISBN 80-7075-413-3.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Petr. Městský veřejný prostor. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-88033-00-4.
-
Doporučená:
Šarapatka, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3736-1.
-
Doporučená:
Vlčková Jitka. Průvodce ochranou životního prostředí pro veřejnou správu. IREAS, o.p.s, 2008. ISBN 978-80-86684-49.
-
Doporučená:
Condon, Patrick M. Seven rules for sustainable communities : design strategies for the post-carbon world. Washington : Island Press, 2010. ISBN 978-1-59726-665-9.
-
Doporučená:
Rodrigue, Jean-Paul; Comtois, Claude; Slack, Brian. The geography of transport systems. London ; Routledge, 2006. ISBN 0-415-35441-2.
-
Doporučená:
Clark, Gordon L.; Feldmann, Maryann P.; Gertler, Meric S. The Oxford Handbook Economic Geography. Oxford : Oxford University Press, 2000. ISBN 0-19-823410-4.
-
Doporučená:
Maier, Karel. Udržitelný rozvoj území. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4198-7.
-
Doporučená:
Howe, Carol; Mitchell, Cynthia. Water sensitive cities. London : IWA Publishing, 2012. ISBN 978-1-84339-364-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
42
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
137
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní poznatky ekonomické geografie na úrovni požadavků bakalářského studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
hodnotit kvalitu životního prostředí území na základě elementárních ukazatelů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit dopady ekonomických činností na životní prostředí v geografickém kontextu |
vysvětlit aktuální příklady nástrojů, které eliminují negativní dopady a rozvíjí šetrné způsoby managementu území |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhovat opatření na podporu udržitelného rozvoje společnosti |
posoudit dopady ekonomických činností na životní prostředí na místní, regionální a globální úrovni |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|