|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / EG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
EG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekonomická geografie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vědeckými přístupy využívanými v současné ekonomické geografii při studiu ekonomicko-geografických témat, která jsou uvedena v obsahu předmětu.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky získání zápočtu:
Aktivní účast na seminářích a prokázaná znalost odborných článků formou diskuse.
Odevzdání seminární práce.
Podmínky ke zkoušce:
Zkouška je kombinovaná.
Písemná část zkoušky formou testu musí být splněna na 70 %. Ústní část zkoušky se koná až po úspěšném splnění písemné části zkoušky.
|
Obsah
|
Geografický přístup ke studiu ekonomiky. Pojmy důležité pro pochopení základů ekonomické geografie.
Ekonomické sítě: nová ekonomická geografie (vývoj ekonomicko-geografického myšlení, technologický rozvoj v prostoru, doprava).
Geografie instituci (stát, firma, nadnárodní a mezinárodní společnosti).
Geografie technologie.
Geografie financí.
Geografie pracovní síly.
Ekonomická geografie přírodního prostředí (komodifikace, atd.).
Geografie spotřeby.
Kulturní ekonomická geografie (vliv médií na ekonomický rozvoj, kultura jako hybná síla, atd.).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Marie Novotná, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
COE, Neil M., YEUNG, Henry Wai-Chung a KELLY, Philip F. Economic geography: a contemporary introduction. 2nd ed.. Hoboken: John Wiley & Sons,, 2012. ISBN 978-0-470-94338-0.
-
Základní:
Aoyama, Yuko; Murphy, James T.; Hanson, Susan. Key concepts in economic geography. Los Angeles : SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84787-895-3.
-
Doporučená:
WOOD, Andrew a ROBERTS, Susan M. Economic geography: places, networks and flows. London: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-40182-1.
-
Doporučená:
CLARK, Gordon L., GERTLER, Meric S. and FELDMAN, Maryann P. The Oxford handbook of economic geography. Oxford : Oxford Univ. Press, 2009. ISBN 978-0-19-925083-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
44
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít základní přehled o světových ekonomických aktivitách v rozsahu učiva bakalářského studia předmětů z oblasti ekonomické geografie |
mít základní přehled o metodách výzkumu v rozsahu učiva bakalářského studia předmětů z oblasti ekonomické geografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvářet a odborně využívat tématické mapy s ekonomickým obsahem a také využívat ekonomicko-geografické databáze |
umět graficky a kartograficky zpracovat socioekonomická data |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit přístup ekonomické geografie ke studiu ekonomických procesů |
kriticky přemýšlet o ekonomice, ekonomických proceses a jejich různých pojetích a interpretacích |
vysvětlit základní rozdíly mezi různými teoretickými přístupy v rámci ekonomické geografie a ekonomie jako celku |
popsat nejdůležitější současné ekonomické trendy na různých řádovostních úrovních |
identifikovat nejdůležitější hnací síly ekonomické globalizace (technologický rozvoj, nadnárodní společnosti a státy) |
vysvětlit důvody a důsledky nerovnoměrného ekonomického rozvoje |
popsat nejdůležitější trendy v současné ekonomické geografii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovávat geografická data z geografických databází formou grafů a tématických kartografických výstupů |
analyzovat ekonomické procesy v prostoru a čase |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|