|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / EG1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
EG1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekonomická geografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ekonomická geografie 1 - Zemědělství
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s prostorovou organizací ekonomických aktivit ve světě; představit prostorové rozmístění ekonomických aktivit, ekonomických vazeb mezi místy či ekonomických změn míst či regionů; pozornost je věnována zejména globalizačním procesům, kterými se mění ekonomická tvář krajiny. Poskytnout studentům přehled o současné podobě primárního sektoru světového hospodářství, jeho prostorovým aspektům, problémům a trendům včetně konkrétních případů agrárních politiky na příkladu Evropské unie a ČR.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky získání zápočtu:
Aktivní účast na seminářích.
Prokázaná znalost odborných článků formou diskuse.
Odevzdání protokolů ze cvičení.
Vystoupení s vlastním referátem.
Podmínky ke zkoušce:
Zkouška je kombinovaná.
Písemná část zkoušky formou testu musí být splněna na 70 %. Ústní část zkoušky se koná až po úspěšném splnění písemné části zkoušky.
|
Obsah
|
Ekonomická geografie (základní koncept, historie subdisciplíny, perspektivy, uplatnění, základní ekonomické pojmy)
Klíčové faktory ekonomické geografie (role státu, firem a pracovní síly, finanční toky, environmentální ekonomie)
Světová ekonomika a modely ekonomického rozvoje (hlavní rysy světové ekonomiky, dynamika světového hospodářství, nerovnoměrnost ekonomického rozvoje, jádro versus periferie, ekonomické ukazatele, ekonomická struktura zemí a regionů)
Globalizace a ekonomický rozvoj (ekonomická globalizace, prostorová dělba práce, nové technologie a inovace, globální spotřební trh, subdodavatelské sítě, flexibilní produkční systém)
Zemědělství v současném světě (geografie zemědělství, postavení zemědělství v současném světě a ekonomice států, vývoj zemědělské výroby a globální změny v zemědělství)
Přírodní a sociální faktory a předpoklady v zemědělství (zákonitosti prostorového rozmístění a struktura zemědělství, Von Thünenův model, vliv agroekologických faktorů)
Inovace v zemědělství (vývoj technologických postupů v zemědělství, industrializace, agrární revoluce, tradiční a moderní formy zemědělství ve světě, světoví producenti)
Udržitelný rozvoj v zemědělství (zemědělství a populační růst, environmentální aspekty, zemědělství a zdraví obyvatel)
Agrární politika EU a ČR (legislativní rámce a nástroje, evropské fondy, podpora zemědělcům)
Vybrané databáze a praktické zdroje informací o zemědělství (FAO, LPIS, eAGRI)
Lesnictví, rybolov a vodní hospodářství (základní problémy využití lesů na Zemi, udržitelný rozvoj, hospodářské využití oceánů)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Coe, Neil M.; Kelly, Philip F.,; Yeung, Henry Wai-Chung. Economic geography : a contemporary introduction. 1st pub. Malden : Blackwell Publishing, 2007. ISBN 978-1-4051-3219-0.
-
Základní:
Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.
-
Základní:
Aoyama, Yuko; Murphy, James T.; Hanson, Susan. Key concepts in economic geography. Los Angeles : SAGE Publications, 2011. ISBN 978-1-84787-895-3.
-
Základní:
BIČÍK, Ivan, JANČÁK, Vít. Transformační procesy v Českém zemědělství po roce 1990. Praha, 2005. ISBN 8086561194.
-
Doporučená:
GRIGG, David. An Introduction to Agricultural Geography. Routledge, 2003. ISBN 1134887647.
-
Doporučená:
DICKEN, Peter. Global Shift: Mapping the Changing Contours of the World Economy. SAGE Publications, 2010. ISBN 0857023438.
-
Doporučená:
KNOX, Paul L., AGNEW, John, McCARTHY, Linda. The Geography of the World Economy. Routledge, 2014. ISBN 0415831288.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Získat základní přehled o světových socioekonomických aktivitách (v rozsahu učiva SŠ). |
Znát klimatickou diferenciaci na Zemi. |
Znát základní zemědělské plodiny a chovaná zvířata. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pracovat s atlasem a tématickými mapami.
|
Vyhledávat v databázích.
|
Zpracovat grafy v Excelu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Mít zájem o aktuální události ve světové ekonomice. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit rozmístění ekonomických aktivit ve světě |
Rozpoznat determinanty rozmístění ekonomických aktivit v prostoru stejně tak jejich regionální dopady. |
Vysvětlit souvislosti rozmístění těchto aktivit s globalizačními procesy a regionální charakteristikou daného území. |
Pochopit zákonitosti prostorového rozmístění zemědělství ve světě. |
Identifikovat problémy spojené s moderní zemědělskou výrobou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat data ze světových databází s ekonomickou tématikou. |
Zpracovat prezentaci o diferenciaci ekonomických aktivit na Zemi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|