|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / EGIS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
EGIS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geoinformační technologie pro ekonomy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
70 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o geoinformačních technologiích, znalostmi základních geoinformačních pojmů. Vést studenta k vytvoření základních dovedností při práci s konkrétním geoinformačním software, pracovat s mapovými portály, vytvářet tématické mapy s ekonomickým obsahem, formulovat prostorové i atributové dotazy a vytvářet jednoduché mapové výstupy.
|
Požadavky na studenta
|
Referát na téma vyžití geografických informačních systémů - abstrakt odborného článku (případně využití poznatků z článku jako součást níže uvedené seminární práce)
Seminární práce - zpracování 3 tématických map. Seminární práci je možné dvakrát opravit
Splnění podmínek testů znalostí a dovedností na 75 %, možnost test opakovat dvakrát
|
Obsah
|
Geoinformační technologie (GI), potažmo geografické informační systémy (GIS) - prostředky pro zpracování prostorových informací - seznámení/připomenutí principu práce s GIS s důrazem na využití ekonomy a ekonomickými geografy (Google Earth, ArcGIS - zejména ArcGIS Pro)
Připomenutí kartografických pojmů potřebných při práci v GIS.
Datové struktury pro GIS. Rastrová data a jejich využití. Vektorová data, základní prvky - body, linie, polygony - připomenutí. Dálkový průzkum Země.
Zdroje geografických dat pro ekonomy a ekonomické geografy
Základní operace GI, získávání a organizace geodat, práce v atributové tabulce, připojení sekundárních dat do GIS (ArcGIS Pro)
Ukázka/připomenutí editace a tvorby vektorových dat v ArcGIS Pro.
Připomenutí zásad tvorby tematických map (kartogram, kartodiagram, lokalizované diagramy, plošná anamorfóza apod.)
Tvorba mapových grafických a tabelárních výstupů v ArcGIS Pro.
Postup při řešení analytických úloh, práce v atributové tabulce a prostorové dotazy. Základní operace nad databázemi.
Hardwarové požadavky pro GI, vybrané významné softwarové produkty (ArcGIS Pro, ArcMap, QGIS).
Představení dalších možností práce v GIS (Umap - tvorba map nad podkladovými vrstvami z OpenStreetMap - příklad Interaktivního atlasu), ArcGIS Online, ScapeToad - tvorba podkladů pro anamorfní mapy upravené v ArcGIS Pro
Praktické využití GIS v geografických projektech - další ukázky, příklady, geografické projekty zejména se socioekonomickým zaměřením
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Cvičení - GIS pro každého: Učební texty pro využití ArcGIS při zpracování geoinformací
(Novotná, Marie)
-
Základní:
Novotná, Marie; Čechurová, Monika,; Bouda, Jakub. (2012). Geografické informační systémy ve školách. Plzeň : Aleš Čeněk.
-
Základní:
Král je mrtev, ať žije král: Kterak se sociální geograf seznamuje s ArcGIS Pro a ArcGIS Online
(Kebza, Martin; Vogt, David)
-
Základní:
Miklín, Jan; Dušek, Radek; Krtička, Luděk; Kaláb, Oto. (2018). Tvorba map: Učebnice kartografie v teorii i praxi. Ostrava.
-
Doporučená:
A Gentle Introduction to GIS
(Sutton, Tim; Dassau, Otto; Sutton Marcelle et al.)
-
Doporučená:
Tuček, Ján. (1998). Geografické informační systémy : pricipy a praxe. Praha : Computer Press, 1. vyd.
-
Doporučená:
Voženílek, Vít. (1998). Geografické informační systémy I. : Pojetí, historie, základní komponenty. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1. vyd.
-
Doporučená:
Longley, Paul. (2011). Geographic information systems & science. Hoboken : John Wiley & Sons, 3rd ed.
-
Doporučená:
Get started with ArcMap
(ESRI)
-
Doporučená:
Introducing ArcGIS Pro
(ESRI)
-
Doporučená:
Booth, Bob; Mitchell, Andy. (2001). Začínáme s ArcGIS. Redlands : ESRI.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
použít základní znalosti o mapách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní dovednosti práce s počítačem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět základním strukturám geodat |
zvládnout základní operace s geografickými databázemi |
seznámit se z vybranými mapovými servery |
vytvořit jednoduché tématické mapy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit tématické mapy s ekonomickým obsahem |
použít vybrané metody pro analýzu ekonomických informací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|