|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / FG1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
FG1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzická geografie 1.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Fyzická geografie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
68 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti a dovednosti z oboru fyzické geografie, konkrétně z oborů meteorologie, klimatologie a hydrologie. Získá základní odborné přepodklady pro další studium fyzické geografie, regionální geografie a učitelství.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu je vypracování a odevzdání výsledků čtyř úkolů (měření a zpracování dat) a splnění testu z meteorologie (minimálně 65 % bodů). Příklad testu je uveden v Courseware.Test z klimatologie a hydrologie je písemnou částí zkoušky (minimálně 60 % bodů). Test je možné dvakrát opakovat. Příklad testu je uveden v Courseware. Ústní zkoušení je z celého učiva, tedy podle okruhů uvedených v podrobných sylabech přednášek. Prokazuje se porozumění terminologii, vazbám v učivu a základním aplikacím poznatků.
|
Obsah
|
Rozmístění zásob a oběh vody na Zemi. Procesy, zásobníky, kvantifikace. Rovnice hydrologické bilance.
Hydrologické prvky- metody měření. Jednotky v hydrologii, vzájemné vztahy. Metody monitoringu hydrosféry, zpracování dat.
Definice povodí. Hydrografie povodí, hodnotící metody
Povrchový odtok. Vznik a proces odtoku. Fluviální procesy.
Typy odtokového režimu. Genetická klasifikace odtokových režimů. Typy podle bazálního odtoku.
Extrémy odtoku. Klasifikace, hodnocení. Klasifikace povodní podle příčin. N-leté a m-denní průtoky.
Způsoby klasifikace jezer a mokřadů. Přehled klasifikací. Genetické typy jezer. Jezera ČR.
Podpovrchové vody, jejich podrobná klasifikace. Význam podpovrchových vod.
Vertikální profil atmosféry: teplota, tlak, složení, ionizace, vliv zemského povrchu.
Transformace slunečního záření atmosférou. Skleníkový efekt.
Metody monitoringu atmosféry, zpracování dat.
Voda v atmosféře: vlhkost vzduchu, výpar, oblaka, srážky, fronty.
Příčiny a faktory ovlivňující proudění vzduchu v atmosféře. Všeobecná cirkulace atmosféry v planetárním měřítku. Klimatický systém. Přístupy ke klasifikaci klimatu.
Vznik a vlastnosti ledovců. Klasifikace ledovců. Význam ledovců v klimatickém systému.
Charakteristika světového oceánu. Morfometrie oceánského dna. Pohyby mořské vody a jejich klasifikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici elektronický manuál pro samostatné řešení úkolů ke splnění podmínek zápočtu, obsahující zadání, metodické návody s elektronickými odkazy, zdroji dat a příklady řešení.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Netopil, Rostislav. Fyzická geografie I.. Praha, 1984.
-
Základní:
Vysoudil, Miroslav. Meteorologie a klimatologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0875-9.
-
Základní:
Kopp, Jan. Vybrané kapitoly z fyzické geografie. Klimatologie. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-469-7.
-
Základní:
Pavelková Chmelová, Renata; Frajer, Jindřich. Základy fyzické geografie 1 : Hydrologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3843-6.
-
Rozšiřující:
Foresman, Timothy W.; Strahler, Alan H. Visualizing physical geography. 2nd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-62615-3.
-
Doporučená:
Herber, Vladimír; Suda, Jiří. Cvičení z fyzické geografie I - Hydrologie : Určeno stud. 1. a 2. roč. všech typů studia - aprobace geografie. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1994. ISBN 80-7043-111-3.
-
Doporučená:
Janský, Bohumír. Geografie moří a oceánů : Určeno pro posl. přírodovědecké fak. Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-678-1.
-
Doporučená:
Strahler, Alan H.; Strahler, Arthur Newell. Introducing physical geography. 4th ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-67950-X.
-
Doporučená:
Bednář, Jan. Meteorologie : úvod do studia dějů v zemské atmosféře. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-653-5.
-
Doporučená:
Blažek, Vladimír; Němec, Jan; Hladný, Josef. Voda v České republice. Praha: Consult, 2006. ISBN 80-903482-1-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
117
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy fyzické geografie a matematiky na úrovni absolventa střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zpracovávat data základními metodami na úrovni střední školy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokázat základní orientaci v oborech meteorologie, klimatologie a hydrologie |
rozumět souvislostem mezi přírodními jevy a procesy |
vysvětlit základní metody výzkumu v meteorologii, klimatologii a hydrologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokázat aplikovat poznatky v oborech meteorologie, klimatologie a hydrologie v jednoduchých úlohách |
získat informace z uvedených oborů z relevantních zdrojů a dále je zpracovat do odborné prezentace |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Skupinová konzultace, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|