|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / FGK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
FGK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzická geografie světa
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem kurzu je rozšíření svých znalostí z obecné i regionální fyzické geografie. Studenti se naučí znalosti aplikovat v regionální geografii světa. Zároveň si rozšíří přehled o vybraných obecných tématech fyzické geografie. Vytvoří si schopnost na základě svých znalostí vyvodit základní charakteristiky přírodních poměrů jednotlivých regionů světa. Dílčím cílem je naučit se informace z regionální fyzické geografie světa vyhledávat, správně zařadit, interpretovat, dát do souvislostí a také prezentovat.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování a prezentace charakteristiky přírodních podmínek vybraného regionu.
Prezentace fyzickogeografické charakteristiky zadané oblasti světa by měla splňovat následující kritéria: odborná úroveň informací, správná terminologie, diskuse na základě rozboru datových a kartografických podkladů, obecný přehled přírodních poměrů a specializační část (vlastní zpracování dat), délka prezentace 30 min + diskuse (rozsah pro jeden seminář 45 min), použití pomůcek zvyšující názornost, schopnost informace obhájit v diskusi (rozumím tomu, co prezentuji), uvedení použitých zdrojů. Student odevzdá základní charakteristiku regionu písmeně v rozsahu minimálně 3 tiskové strany.
V písemné části zkoušky se ověřuje znalost terminologie, základní orientaci v obecné problematice a regionální přehled, minimální úroveň 60 % bodů.Příklad testu je uveden v Courseware.
U ústní zkoušky se prokazuje schopnost charakterizovat daných region z hlediska přírodních poměrů. Hodnocena je schopnost vyvozovat, argumentovat, propojovat obecné s regionálním. Jednotlivé otázky - regiony jsou k dipozici v seznamu a na obrysových mapkách.
|
Obsah
|
Úvod do studia - přehled přístupů k regionalizaci světa. Přehled obecné a regionální literatury.
Schéma geologické stavby kontinentů. Teorie deskové tektoniky. Přehled vývoje světa. Morfometrické srovnání jednotlivých světadílů.
Základy regionální oceánografie. Vývoj oceánů. Srovnávací charakteristiky oceánů.
Horizontální a vertikální zonálnost přírodních podmínek světa. Přehled geobiomů, příklady orobiomů.
Geologická stavba Asie. Regionální přehled tektonicky aktivních oblastí.
Fyzickogeografická regionalizace Asie.
Oceánie - fyzickogeografická regionalizace, typologický přehled ostrovů, přírodní rizika.
Geografická zonálnost podnebí a hydrologických poměrů na příkladu Austrálie.
Specifika přírodních podmínek Afriky se zaměřením na hydrologické poměry.
Vymezení a charakteristika přírodních krajin Jižní Ameriky. Diferenciace přírodních poměrů And. Charakteristika Střední Ameriky a Karibiku.
Geologický a geomorfologický vývoj Severní Ameriky. Specifika přírodních poměrů jednotlivých regionů.
Specifika přírodních poměrů Evropy - klimatická poloha, geologický a geomorfologický vývoj, typy přírodních krajin.
Srovnání přírodních poměrů Arktidy a Antarktidy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici E-learningová opora ve formě intraktivního studijního materiálu k vybraným základním tématům předmětu (terminologie, regionalizace, šířkové pásmovitost, výšková stupňovitost, hydrologické režimy).
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jeník, Jan; Pavliš, Jindřich. Terestrické biomy : lesy a bezlesí Země. Vyd. 1. Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2011. ISBN 978-80-7375-481-5.
-
Základní:
Kopp, Jan. Vybrané kapitoly z fyzické geografie. Klimatologie. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-469-7.
-
Rozšiřující:
Foresman, Timothy W.; Strahler, Alan H. Visualizing physical geography. 2nd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2012. ISBN 978-0-470-62615-3.
-
Doporučená:
Pokorný, Petr. Afrika zevnitř : kontinentem sucha a věčných proměn. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-200-2627-9.
-
Doporučená:
Prošek, Pavel. Antarktida. Vyd. 1. Praha : Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2140-3.
-
Doporučená:
Brinke, Josef. Austrálie a Oceánie : Celost. vysokošk. příručka pro studenty přírodověd. fakult pro skupinu stud. oborů geografické vědy. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Huddart, David; Stott, Tim. Earth environments : past, present, and future. Chichester : John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-471-48533-9.
-
Doporučená:
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Doporučená:
Gillespie, Rosemary G.; Clague, David A. Encyclopedia of Islands. Berkeley : University of California Press, 2009. ISBN 978-0-520-94372-8.
-
Doporučená:
Král, Václav. Fyzická geografie Evropy. Vyd. 1. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0684-2.
-
Doporučená:
Janský, B. Geografie moří a oceánů. Karolinum Praha, 1992.
-
Doporučená:
Kopp, Jan; Mentlík, Pavel; Kraft, Jaroslav; Dokoupil, Jaroslav; Kučera, Tomáš; Červený, Pavel; Reitspies, Zdeněk; Preis, Jiří; Svoboda, Jan; Baštová, Magdalena. Geografie ostrovů. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-440-6.
-
Doporučená:
Thurman, Harold V.; Trujillo, Alan P. Oceánografie : [tajemný svět moří a oceánů]. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2005. ISBN 80-2510-353-6.
-
Doporučená:
Bauer, Jürgen. Physische geographie kompakt. 4., aktualis. Aufl. München : Elsevier, 2004. ISBN 3-8274-1597-7.
-
Doporučená:
Votýpka, Jan. Severní Amerika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Doporučená:
Svět 1991, 30. díl ze souboru map Poznáváme svět. Praha Kartografie.
-
Doporučená:
Demek, Jaromír. Typy reliéfu Země. aPraha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Kukal, Zdeněk. Základy oceánografie. 2. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0313-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět obecné fyzické geografii na úrovni kurzů KGE/FG1, CBG/GELA a CBG/GEO2 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit základní terminologii fyzické geografie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
chápat horizontální a vertikální členitost kontinentů jako důsledek jejich geologického a geomorfologického vývoje |
vysvětlit zonálnost podnebí a hydrologických poměrů světa |
znát generalizovaný regionální přehled přírodních poměrů a regionální oceánografie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokázat vymezit a charakterizovat přírodní krajiny na jednotlivých kontinentech |
vyhledávat informace o fyzické geografii světa, správně zařadit, interpretovat, dát do souvislostí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|