|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GHIDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GHIDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Globální zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Globální zdraví v globálním a rozvojovém kontextu
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s konkrétními vazbami mezi geografickým prostředím a zdravotním stavem populace a nastínit souvislosti, jak a proč se v geografické prostředí šíří vybrané infekčních i neinfekčních nemoci.
Na příkladu vybraných regionů (především z oblasti subsaharské Afriky, Blízkého Východu, jižní Asie a postsovětského prostoru) porozumět socioekonomickým, environmentálním a dalším vlivům, které mohou ovlivňovat zranitelnost populace vůči vybraných zdravotním rizikům, a pokoušet se hledat a diskutovat možná řešení, vedoucí ke zlepšení kvality života.
|
Požadavky na studenta
|
-
|
Obsah
|
Úvod do tématu lékařské geografie/geografie zdraví. Vývoj vědní disciplíny. Zdraví jako filozofické téma.
Dostupná literatura. Zdroje dat. Terminologie. Klíčové indikátory.
Gapminder: aplikace pro vizualizaci dat a způsoby využití.
Trojúhelník humánní ekologie v souvislosti se zdravotním stavem obyvatelstva.
Významné globální epidemie v současnosti.
Příklad globální epidemie: HIV/AIDS. Geneze epidemie a geografické aspekty šíření.
HIV/AIDS: případová studie ze subsaharské Afriky - Uganda.
HIV/AIDS: případová studie z východní Evropy - Ukrajina.
HIV/AIDS: případová studie z jižní Asie - Indie.
Kvalita zdraví a života v kontextu aktuálních environmentálních témat.
Tématika udržitelného rozvoje, SDGs a zdraví. Globální zdraví a regionální/lokální přístup.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
9
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Používat angličtinu minimálně na úrovni B2.
|
Rozumět základnímu geografickému povědomí o globálních problémech současnosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Diskutovat v mezinárodním týmu v angličtině. |
Číst, porozumět a analyzovat odborné texty v angličtině.
|
Pracovat s daty z mezinárodních databázích |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit souvislosti mezi zdravotním stavem obyvatelstva, prostředím a chováním na straně jedné, a geografických faktorů na straně druhé
|
interpretovat tyto souvislosti jak v kontextu globálního světa, tak jednotlivých regionů |
pochopit aspekty, které ovlivňují kvalitu života ve vybraných makroregionech (např. vliv významných pandemiemí, socio-ekonomických podmínek, atd...) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat pro své analýzy interaktivní grafy na stránce Gapminder |
vizualizovat průběh významných veličin ve vybraných zemích světa související s globálním zdravím a vysvětlit důvody změn |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Prokázat schopnost pracovat v týmu. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|