|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GOS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geografie obyvatelstva a sídel
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
145 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky geografie obyvatelstva a sídel. Poskytnout přehled o rozložení obyvatelstva, jeho dynamice a struktuře, charakterizovat sídelní systémy. Poskytnou základní přehled o demografii a jejích ukazatelích. Vést studenty k zaujímání adekvátních postojů ke globálním problémům, souvisejícím s obyvatelstvem a rozvíjet jejich schopnost diskuze a argumentace v řešené problematice.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: portfolio
- semestrální práce pro část geografie obyvatelstva a pro část geografie sídel,
- diskuze ve cvičení,
- vypracování seminárních úkolů,
- test.
Zkouška: ústní zkouška.
|
Obsah
|
Předmět, úkoly, metody, vývoj a současný stav geografie obyvatelstva.
Porodnost, plodnost
Nemocnost, úmrtnost
Zjišťování, zpracování a rozbor demografických ukazatelů.
Práce s různými světovými a českými databázemi a dalšími digitálními zdroji demografických dat.
Vývoj počtu obyvatelstva u nás a ve světě, populační myšlení, teorie, prognózy.
Prostorové aspekty vývoje lidských populací.
Současné územní rozložení obyvatelstva a faktory, které je ovlivňují.
Dynamika obyvatelstva.
Struktura obyvatelstva (podle biologických, ekonomických a kulturních znaků).
Venkovské osídlení.
Městské osídlení, proces urbanizace, vztah města a zázemí.
Sídelní systémy.
Vybrané globální problémy lidstva a možnosti jejich řešení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. ,
-
Přednášející:
Mgr. Martin Kebza (100%),
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Martin Kebza (100%),
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
RNDr. Jan Carlos Sekera, Ph.D., MSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.
-
Základní:
Bašovský, Oliver. Geografia obyvateĺstva a sídel. 2. nezm. vyd. Bratislava : Univerzita Komenského, 1988. ISBN 80-223-0026-8.
-
Základní:
Roubíček, Vladimír. Úvod do demografie. 1. vyd. Praha : Codex Bohemia, 1997. ISBN 80-85963-43-4.
-
Doporučená:
Ouředníček, Martin,; Temelová, Jana,; Pospíšilová, Lucie. Atlas sociálně prostorové diferenciace České republiky = Atlas of socio-spatial differentiation of the Czech Republic. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1889-0.
-
Doporučená:
CIA World Factbook.
-
Doporučená:
James M. Rubenstein. Contemporary Human Geography. Glenview, 2013. ISBN 978-0-321-8197-5.
-
Doporučená:
Drbohlav, Dušan. Migrace a (i)migranti v Česku : kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-039-1.
-
Doporučená:
On line: www.czso.cz
-
Doporučená:
Population Reference Bureau. On line: www.prb.org.
-
Doporučená:
Knox, P L. -- Marston, S A. Places and regions in global context : human geography. Glenview, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
-
Doporučená:
Hampl, M., Gardavský, V., Kühnl, K. Regionální struktura a vývoj systému osídlení v ČSR.. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Suburbanizace a její sociální, ekonomické a ekologické důsledky.. Praha: Ústav pro ekopolitiku, 2002. ISBN 80-901914-49-5.
-
Doporučená:
Vallin, Jacques; Rychtaříková, Jitka. Světové obyvatelstvo. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0437-8.
-
Doporučená:
Sýkora, L. Teoretické přístupy ke studiu města. In: Sýkora, L. (ed): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Ouředníček Martin. Teorie stádií vývoje měst a diferenciální urbanizace.
-
Doporučená:
Pavlík, Zdeněk; Rychtaříková, Jitka; Šubrtová, Alena. Základy demografie : Celost. vysokošk. příručka pro stud. přírodověd., ekon., filozofických a lékařských fakult. 1. vyd. Praha : Academia, 1986.
-
Doporučená:
Pouš, Richard. Základy geografie města. Banská Bystrica: Fakulta prirodných vied, 2013. ISBN 978-80-557-0626-9.
-
Doporučená:
Mládek, Jozef. Základy geografie obyvateĺstva. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1992. ISBN 80-08-00768-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
129
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádné |
dosáhnout všeobecného přehledu na úrovni absolventa střední školy |
Vytvářet samostatně výstupy a to včetně kvalitní vizualizace výstupů a dat (tabulky, grafy, mapy atd.).
Adekvátně reagovat a relevantně přispívat do diskuzí. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
logicky myslet a užívat matematický aparát na úrovni absolventa střední školy |
Pracovat samostatně v prostředí MS Excel a MS Word.
Samostatně vytvářet výstupy deskriptivní statistiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Je schopen samostatně studovat a plnit zadané úkoly či se aktivně zapojovat v rámci seminářů. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit postavení oboru v systému věd a vazby na ostatní vědní disciplíny |
používat odbornou terminologii předmětu |
mít přehled o zdrojích statistických dat o obyvatelstvu a sídlech |
hodnotit různé demografické ukazatele |
vysvětlit různé demografické procesy a jevy a souvislosti mezi nimi |
charakterizovat strukturu obyvatelstva podle různých kritérií |
vystihnout charakteristiku různých typů osídlení, vysvětlit souvislosti v sídelním systému |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
porovnat význam různých demografických ukazatelů, vypočítat je z primárních dat, vyhodnocovat je a dále s nimi pracovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|