|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHK / AHPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHK
/
AHPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aplikovaná hudební pedagogika pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky školního hudebně výchovného a vzdělávacího procesu. Představit jim možnost praktické aplikace dříve osvojených poznatků z hudební pedagogiky a hudební pedagogické psychologie do oblasti tvořivého poslechu hudby a dalších hudebních aktivit.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Tvorba předmětového portfolia:
Písemná seminární práce: Didaktická analýza dvou poslechových skladeb podle vlastního výběru, dvě písemné přípravy na výukové jednotky hudební výchovy na nižším a vyšším stupni víceletého gymnázia.
Ústní zkouška pohovor nad vylosovaným tématem. Témata zkoušky:
1. Psychologické základy hudební apercepce
2. Činitele ovlivňující hudební vnímání
3. Hudba jako znakový systém a pedagogické prostředky jeho osvojování
4. Význam anticipace a percepční zaměřenosti v procesu aktivního hudebního vnímání
5. Funkce anticipačních představ, asociací a motoriky v hudebním vnímání (se zaměřením na školní poslechové činnosti)
6. Instrumentální aktivity ve škole jako prostředek přípravy na aktivní poslech hudby
7. Emoce a city jako součást komplexního hudebního prožitku
8. Didaktická analýza hudebních skladeb k poslechu
|
Obsah
|
Psychologická, sociologická a didaktická východiska hudební recepce. Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu zásad školské reformy. Modely tvořivého poslechu hudby, uplatnění integrativních přístupů (propojení poslechových činností s činnostmi vokálními, instrumentálními, pohybovými, s technikami dramatizačními, výtvarnými, atd.), podle požadavků a principu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnaziální vzdělávání. Zpracování přípravy na hodinu hudební výchovy s poslechem hudby - tvorba výukových projektů pro nižší i vyšší stupeň gymnázia. Diagnostické metody v hudební percepci a recepci, možnosti jejich uplatnění při výuce hudební výchovy na gymnáziu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici složka na sdíleném disku gapps.zcu.cz se všemi studijními materiály, s podstatnými informacemi a pro komunikaci s vyučujícím pedagogem při plnění seminárních úkolů.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavíková, Marie. Hudebně pedagogický výzkum na Katedře hudební kultury FPE ZČU v letech 1992-2014. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0454-4.
-
Základní:
SEDLÁK, F. a H. VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele.. Praha: Karolinum, 2013.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Aktuální vydání..
-
Základní:
Slavíková, M. Úvod do hudební pedagogiky. E-learningový kurz.. Plzeň:ZČU,, 2006.
-
Doporučená:
Fukač J. - Poledňák I. Hudební pedagogika. In. Hudební věda II,. Praha,, 1988.
-
Doporučená:
CHARALAMBIDIS, A. a kol. Hudební výchova pro 1. roč. gymnázií, Hudební výchova pro 2. ročník gymnázií.. Praha, 1998.
-
Doporučená:
VÁŇOVÁ, H. a J. SKOPAL. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice: (vysokoškolská učebnice).. Praha: Karolinum, 2002.
-
Doporučená:
Herden. My pozor dáme a nejen posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií.. Praha, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vysvětlit neurofyziologické základy hudebního vnímání
Stručně charakterizovat cíle poslechu hudby na všeobecně vzdělávacích školách
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Stručně charakterizovat základní znaky historických hudebních slohů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Stručně charakterizovat proces hudební apercepce z hlediska hudební psychologie. |
Vyjmenovat činitele ovlivňující hudební vnímání a objasnit jejich pedagogické aspekty. |
Vysvětlit pojetí hudby jako znakového systému. |
Objasnit význam anticipace, asociací a motoriky v hudebním vnímání z hlediska dětského posluchače. |
Objasnit podstatu a význam citů a emocí při poslechu hudby. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vybrat vhodné prostředky konkretizace hudebního obsahu u analyzovaných hudebních skladeb a výběr prostředků zdůvodnit. |
Vybrat vhodné vokální a instrumentální, případně hudebně pohybové činnosti jako prostředek aktivizace žáků při poslechu hudby ve škole, s přihlédnutím k požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro nižší i vyšší stupeň gymnaziálního vzdělávání. |
Vytvořit písemnou přípravu na vyučovací hodinu hudební výchovy na gymnáziu s prvky aktivního poslechu a funkčně provázaných hudebních činností. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|