|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / RDHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
RDHB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Regionální dějiny západních Čech
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
23 / -
|
7 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabytí vědomostí o metodice a metodologii regionálních dějin a o konkrétním historickém vývoji západočeského regionu od počátku středověku do 20. století. V navazujícím semináři se získané poznatky budou konkretizovat čtením dobových textů i relevantní odbornou literaturou, akcent bude kladen na nabytí orientace v pramenech.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
Samostudium literatury a edic historických pramenů, následná prezentace formou referátu nebo vypracování seminární práce
|
Obsah
|
1. Regionální dějiny a jejich metodologie (historická vlastivěda, historická regionalistika, regionální dějiny, regionalismus)
2. Západní Čechy jako historický prostor (možnosti a metody vymezení regionu, významné osobnosti západočeského dějepisectví, základní literatura a periodika)
3. Západní Čechy od příchodu Slovanů do konce knížecího období (slovanské osídlení, problematika Domažlicka, Stará Plzeň a hradský systém v regionu)
4. Fenomén 13. století a kolonizace západních Čech (zakládání a činnost klášterů, struktura feudální držby, budování panovnických sídel, šlechtických sídel, gotické umění)
5. Středověká města (městská síť a její struktura - města královská a poddanská, města a městečka, úroveň jejich městskosti - trhy, opevnění, městské právo, samospráva, budování městského velkostatku, městské obyvatelstvo)
6. Husitství v západních Čechách (projevy husitství v regionu před rokem 1420, likvidace klášterů, panská jednota, Zelenohorská jednota, Strakonická jednota, dozvuky husitství v česko-bavorských konfliktech)
7. Západní Čechy v 16. století (konfesijní situace a vliv katolické církve, vzestup šlechtického velkostatku a jeho vnější projevy, nejvlivnější západočeské šlechtické rody, renesance v regionu)
8. Třicetiletá válka v západních Čechách a rekatolizace
9. Západní Čechy v pobělohorském období (vrchol rozvoje režijního velkostatku, postavení venkovanů, privilegovaní Chodové, Králováci, projevy poddanského odporu v letech 1680 a 1775, barokní umění)
10. Raně novověká města (spor měst se šlechtou a jeho projevy v regionu, proměna a zahušťování městské sítě v průběhu raného novověku, struktura městského obyvatelstva)
11. Předbřeznové západní Čechy a revoluce 1848 (správní vývoj regionu v letech 1751-1850, hospodářský vývoj)
12. Západní Čechy v letech 1850-1918 (správní podoba regionu, hlavní směry hospodářského vývoje ve druhé polovině 19. století, kulturní život regionu)
13. Západní Čechy v éře první republiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kumpera, Jan. Dějiny západních Čech. I. díl, Od pravěku do poloviny 18. století. Plzeň : Ševčík, 2004. ISBN 80-7291-108-2.
-
Základní:
Jílek, Tomáš; Bělohlávek, Miloslav. Příručka pro regionálně historickou práci v západních Čechách : Určeno stud. 1. - 5. roč. učitelství VVP. 2., přeprac. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-087-7.
-
Základní:
Bartoš, Josef; Schultz, Jindřich; Trapl, Miloš. Regionální dějiny : pojetí, poslání, metodika. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0865-1.
-
Doporučená:
VOREL, P. Základy historické regionalistiky.. Pardubice: Univerzita Pardubice,, 2005. ISBN 80-7194-717-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
42
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat na základní úrovni důležité problémy českých dějin 16.-20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
na základní úrovni analyzovat důležité problémy českých dějin 16.-20. století |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat uceleně historický vývoj západních Čech od 16 do 20. století |
popsat základní dějotvorné procesy západních Čech od 16 do 20. století |
charakterizovat paměťové instituce v západních Čechách (archivy, muzea, knihovny) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky analyzovat získané teoretické znalosti a aplikovat je pro potřeby samostatné odborné práce |
interpretovat důsledky třicetileté války pro západní Čechy |
interpretovat důsledky konce habsburské monarchie pro západní Čechy |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|