|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMO / PCR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMO
/
PCR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Průvodce cestovního ruchu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s činností průvodce cestovního ruchu, jeho osobností a požadavky na vykonávání činnosti. Studenti budou schopni aplikovat teoretické znalosti z metodiky práce průvodce cestovního ruchu. Cílem je připravit prakticky i teoreticky studenty na práci průvodce cestovního ruchu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je studentovi udělován za plnění bodovaných aktivit, které jsou zadávány na cvičení a vztahují se k obsahu přednášené látky a aktuální situaci v řešené oblasti. Aktivity mohou být ústní či písemné, včetně prezentace výstupů. Aktivity jsou bodovány. Podmínkou pro získání zápočtu je získání alespoň 70% bodů, které mohou být za semestr celkově získány. Na úvodním cvičení předmětu je studentům zprostředkován systém bodového hodnocení pro daný semestr. Povinná účast alespoň na jedné exkurzi.
Řádný termín pro odevzdání poslední aktivity v prezenčním studiu je poslední den výuky v semestru. V případě nedostatečného bodového zisku budou studentovi zadány opravné aktivity, je možná právě jedna oprava, termín odevzdání opravných aktivit v prezenčním studiu je konec třetího týdne zkouškového období daného semestru.
Zkouška je kombinovaná.
Hodnocení:
nevyhověl - student/ka neprokázal/a dostatečné znalosti přednášené a procvičované látky
dobře - student/ka u zkoušky prokázal/a pouze základní znalosti, které nabyl/a na přednáškách a cvičeních, aniž by si je rozšířil studiem základní literatury
velmi dobře - student/ka u zkoušky prokázal/a, že si své znalosti rozšířil/a o studium základní literatury
výborně - student/ka prokázal/la, že se má výborné znalosti přednášené a procvičované problematiky, které získal/a studiem další než základní literatury, a řešenou problematikou se hlouběji zabývá
|
Obsah
|
Témata přednášek:
Organizování a řízení průvodcovské činnosti (historie a současné podmínky průvodcovské činnosti, klasifikace průvodcovské činnosti, odborné požadavky na práci průvodce) - Odměňování průvodců - Cestovní náhrady v tuzemsku a zahraničí - Vztah průvodce s CK
Osobnost průvodce - Kompetence v cestovním ruchu a práce průvodce
Psychologicko-společenské souvislosti práce průvodce - Práce průvodce v multikulturním prostředí - Typologie účastníků turistických aktivit - Styl práce průvodce
Metodická východiska průvodcovské činnosti - Příprava pobytů a zájezdů CK - Práce s novými informacemi - Základy topografie a navigace - Topologická, psychologická, chronologická příprava.
Mimořádné situace - BOZP - Zdravověda
Realizace práce průvodce (práce během zájezdu) - Převzetí zájezdu, manipulace s písemnou dokladovou agendou, penězi a pomůckami - Animační aktivity v cestovním ruchu, specifika zajišťování animačních služeb
Povinnosti průvodce po skončení zájezdu, pracovní agenda průvodce cestovního ruchu spojená s vyhodnocením a vyúčtováním zájezdu
Témata cvičení:
Komparativní informační minimum a Informační minimum
Styl práce průvodce a metodika komunikace
Slovní projev průvodce - forma, obsah, rétorika
Práce s mikrofonem a dalšími pomůckami průvodce
Neverbální komunikace, práce se skupinou
Zdravověda / kurz první pomoci
Řešení modelových situací
Příprava programu zájezdu
Výklad ve městě nebo v obci
Výklad v památkovém objektu
Výklad po trase mezi městy
Výklad o přírodním bohatství
Vyúčtování a vyhodnocení zájezdu
Modelové a problémové situace v cestovním ruchu
Podklady pro jednotlivé tematické okruhy jsou v průběhu semestru k dispozici na Coursewaru, případně v LMS Unifor. Zde jsou případně specifikovány odkazy na zdroje k dalšímu prostudování. Ověřování znalostí studentů probíhá na jejich základě.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Orieška J. Metodika činnosti průvodce cestovního ruchu. Praha, Idea Servis, 1994.
-
Základní:
Seifertová, Věra. Průvodcovské činnosti. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4807-8.
-
Rozšiřující:
Čertík, Miroslav. Cestovní ruch : vývoj, organizace a řízení. Vyd. 11. Praha : OFF, 2001. ISBN 80-238-6275-8.
-
Rozšiřující:
Zelenka, Josef; Chylíková, Ivana; Nunvář, Libor. Informační a komunikační technologie v cestovním ruchu. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-473-1.
-
Rozšiřující:
Orieška, Ján. Služby v cestovním ruchu. 1. vyd. Praha : Idea servis, 2011. ISBN 978-80-85970-68-5.
-
Doporučená:
Zelenka, Josef. Průvodce cestovního ruchu. Vyd. 3. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-189-6.
-
Doporučená:
Melichárek, Mirko. Řešení modelových situací v cestovním ruchu. 4., uprav. vyd. Praha : Idea servis, 1996. ISBN 80-85970-09-0.
-
Doporučená:
Goeldner, Charles R.; Ritchie, J. R. Brent. Tourism principles, practices, philosophies. 11th ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-470-38213-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
4
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní makroekonomické veličiny |
základní znalost cestovního ruchu na úrovni předmětu KMO/CR nebo KMO/OS |
základní znalost geografie, historie a kultury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a získávat informace |
základní komunikační a prezentační dovednosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Orientace v podmínkách činnosti průvodců v EU. |
Informací o reáliích a specifikách cestovního ruchu v ČR a zdrojích informací o zahraničních destinacích |
Metodologie přípravy a realizace prohlídky. |
Psychologie účastníků i průvodců cestovního ruchu. |
Znalost etického kodexu a zásad správného poskytování průvodcovských služeb. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat dostupné zdroje informací jako doplnění teoretických znalostí |
aplikovat získané znalosti na dílčích úkolech v rámci samostatné práce |
diskutovat konkrétní praktické případy, analyzovat texty |
Příprava výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb. |
Vedení skupiny a provádění výkladu. |
Profesní komunikace a řešení modelových situací. |
Manipulace se svěřenými pomůckami a dokumentací průvodce cestovního ruchu. |
Používat topografické materiály a orientovat se v terénu. |
Příprava, realizace a vyhodnocení zájezdu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|