|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NACK1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NACK1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Akutní stavy v chirurgických oborech 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Ošetřovatelská péče u akutních stavů v chirurgických oborech I.
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je seznámit studenta/ku s vědomostmi a profesionálními dovednostmi nezbytnými pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče u chirurgicky nemocných v kritických stavech a s činnostmi, které s touto zdravotní péčí souvisejí.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu docházka na 90%
Splnění zápočtového testu nebo ústního přezkoušení dle požadavku vyučujícího
Ústní zkoušení: praktické provedení úkonu s ústní obhajobou a ověření teoretických znalostí
|
Obsah
|
Úvod do problematiky akutních stavů. Příčiny a druhy šokových stavů. Identifikace symptomů rozvíjejícího se šokového stavu. Preventivní opatření proti vzniku šokových stavů. Fyzikální vyšetření pacienta sestrou, plán ošetřovatelských intervencí a jejich realizace v rámci řešení akutních stavů. Sledování a hodnocení základních životních funkcí a poruch vnitřního prostředí. Nutriční screening. Farmakologie přípravků užívaných při selhání základních životních funkcí. Hemoterapie. Pooperační odezva organizmu. Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta při selhání základních životních funkcí. Základní a rozšířená podpora života, indikace, aktivace záchranného řetězce, základní postupy, KPR. Specializovaná ošetřovatelská péče, fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí v rámci intenzivní péče. Praktická cvičení kardiopulmonální resuscitace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Josef Dvořák, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Petra Bejvančická (100%),
Prof. MUDr. Josef Dvořák, DrSc. (100%),
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
MUDr. Petr Hubáček, M.B.A. (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
MUDr. Václav Pavelec, Ph.D. (100%),
MUDr. Jiří Škorpil, Ph.D. (100%),
MUDr. David Šmíd, Ph.D. (100%),
MUDr. Martina Vrbová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Petra Bejvančická (100%),
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
MUDr. Jiří Škorpil, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ZVOLÁNEK, Rudolf, Barbora ZUCHOVÁ a Jan ŠEVELA. Laická první pomoc při závažných postiženích zdraví včetně základní neodkladné resuscitace: textová opora ke kurzu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci se Zdravotnickou záchrannou službou Jihomoravského kraje, 2013, 25 s. ISBN 978-80-210-6244-3..
-
Základní:
ADAMS, Hans Anton. Náhrada objemu a tekutin - fyziologie, patofyziologie, farmakologie a klinické využití. [Praha: B. Braun Medical, 2012], 83 s. ISBN 978-80-260-1482-9..
-
Základní:
KLEMENTA, Bronislav, Olga KLEMENTOVÁ a Pavel MARCIÁN. Resuscitace. 2., rozš. vyd. Olomouc: Epava, 2014, 280 s. ISBN 978-80-86297-47-7..
-
Základní:
ZVOLÁNEK, Rudolf, Barbora ZUCHOVÁ a Jana KUBALOVÁ. Rozšířená neodkladná resuscitace dospělých, dětí a novorozenců: textová opora ke kurzu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci se Zdravotnickou záchrannou službou Jihomoravského kraje, 2014, 56 s. Kurzy přednemocniční péče. ISBN 978-80-210-6670-0..
-
Základní:
JANOTA, Tomáš. Šok a kardiopulmonální resuscitace. Praha: Triton, 2011, 57 s. Lékařské repetitorium. ISBN 978-80-7387-486-5..
-
Základní:
BRÁZDIL, Milan a Ivana FELLNEROVÁ. Urgentní medicína: záchrana lidského života, resuscitace. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2011, 100 s. ISBN 978-80-244-2725-6..
-
Základní:
PERLÍK, František. Základy farmakologie. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, c2011, ix, 182 s. Základy (Galén). ISBN 978-80-7262-759-2..
-
Doporučená:
Akutní stavy - trvalý evergreen: odborné sympózium : sborník přednášek odborného sympózia : 21.5.2014, Liberec. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014, 72 s. ISBN 978-80-7494-064-4..
-
Doporučená:
FREI Jiří et al. Akutní stavy pro nelékaře. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. 168 s.. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
Doporučená:
Akutní stavy v poučných scénářích a kazuistikách. V Liberci: Technická univerzita, Ústav zdravotnických studií, 2010, 43 s. ISBN 978-80-7372-591-4..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit anatomii a fyziologii |
popsat postupy interní a chirurgické propedeutiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
se vyjadřovat terminologií oboru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje vhodnou základní a rozšířenou ošetřovatelskou péči u kriticky nemocných. |
charakterizuje ošetřovatelské postupy u konkrétních pacientů na ARO a JIP |
definuje prvky základní a rozšířené kardiopulmonální resuscitace |
Sestavit plán ošetřovatelské péče a aplikovat ošetřovatelský proces u konkrétního pacienta v akutním stavu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
předvede kardiopulmonállní resuscitaci na modelu |
demonstruje vybrané postupy ošetřovatelské péče u chirurgicky nemocného pacienta na ARO, JIP |
volí adekvátní ošetřovatelské postupy u konkrétních pacientů na ARO a JIP |
aplikuje ošetřovatelský proces a intervence v oblasti chirurgické intenzivní medicíny (ARO, JIP) v souladu s aktuálním zdravotním stavem pacienta a s indikacemi léčby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|