|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / 9ARTP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
9ARTP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Introduction to Art Therapy
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
No,
1
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
Seminar
10
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
KPG/CARTP
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Předmět je zaměřen na využití prvků arteterapie v péči o postižené. Cílem projektu je teoretické zakotvení kompetencí a cílů takového působení v rámci speciálně pedagogické praxe a vymezení jeho postavení vůči arteterapeutickému působením obecně. Teorie předmětu vyžaduje integrální využití teoretických poznatků z oblasti speciální pedagogiky, výtvarné pedagogiky, arteterapie, psychoterapie a psychologie.
|
Requirements on student
|
Aktivní účast při praktických výtvarných etudách a následné reflexi. Podklady (postačí ústní formou) pro kasuistickou práci v rámci výuky, týkající se zkušenosti z vlastní pedagogické praxe.
|
Content
|
Základní orientace v teoretických východiscích arteterapie, současných arteterapeutických přístupech a možnostech aplikace arteterapie a výtvarné práce v práci s dětmi s postižením. Základní orientace ve studijních zdrojích, dostupné literatuře a možnostech dalšího osobního systematického vzdělávání v arteterapii a výtvarné pedagogice pro potřeby konkrétního zacílení studenta. Základním cílem je zvýšení citlivosti studenta k spontánnímu výtvarnému projevu dítěte s postižením, jeho zákonitostem a potenciálu, který pro postupy primární prevence sociálně patologických jevů přináší výtvarná práce.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
CASEYOVÁ, C., DALLEYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
-
Recommended:
DRVOTA, S. Osobnost a tvorba. Praha : Avicenum, 1973.
-
Recommended:
HLAVSA, J. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Recommended:
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
-
Recommended:
ZICHA, K. Úvod do arteterapie. SPN Praha, 1983.
-
Recommended:
FINCHER, S.F. Vytváření mandaly. Praha,Pragma, 1997.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No particular prerequisites specified. |
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|