|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DIVZA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DIVZA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika výchovy ke zdraví A
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi, jak zvládat (psycho)didaktické postupy ve výuce výchovy ke zdraví na základních školách, s problémovým vyučováním a metodami hodnocení žáků v oblasti výchovy ke zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
- prokázání znalostí jednotlivých témat učiva na základě jejich zapamatování, pochopení, aplikování a hodnotícího posouzení,
- posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho osobnostních a odborných kompetencí ve vztahu k jednotlivým tématům učiva předmětu,
- zápočet - kombinovaná forma.
|
Obsah
|
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství k učivu, které se vztahuje k problematice obecné didaktiky a náslechové praxe.
2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole. Zhodnocení významu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v RVP ZV z celospolečenského a odborně-profesního pohledu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství vnímání role učitele výchovy ke zdraví v systému základního vzdělávání.
3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví. Motivace k výběru profese učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho vlastních motivačních faktorů pro výběr studované specializace.
4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Evokace a posouzení (reflexe) studenta učitelství učiva, které se vztahuje k problematice pedagogické psychologie a možností jeho implementace v oborové didaktice.
5. Učení prostřednictvím řešení problému. Problémové vyučování ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho specifických schopností (speciálních schopností tvořivosti, divergentního myšlení) pro kreativitu a využívání heuristických metod ve vyučování.
6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví. Sebehodnocení žáka ve vyučování. Posouzení (reflexe) využívání hodnoticích metod ve výchově ke zdraví z pohledu osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství.
7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví. Komparace vybraných tematických celků dle vybraných kritérií a tvorba návrhů pro jejich inovaci.
8. Příprava učitele na vyučovací hodinu. Reflexe a evaluace výuky. Posouzení (reflexe) studenta učitelství jeho přístupů k vyučování na základě osobnostních a odborných kompetencí.
9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství na základě jeho osobnostních a odborných kompetencí pro výchovnou a edukační didaktizaci témat z oblasti podpory zdraví.
10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví. Analýza témat dle vybraných kritérií z pohledu jejich obtížnosti didaktizace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů. Rozbor aktuálních témat (otázek) z problematiky zdravého životního stylu, které jsou řešeny žáky 2. stupně ZŠ. Zásady pedagogické krizové intervence ve vztahu k oblastem zdravého životního stylu. Posouzení (reflexe) studenta učitelství z hlediska jeho osobnostních a odborných kompetencí pro řešení praktických otázek ze života žáků v období puberty.
12. Mezipředmětové vztahy ve výchově ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro implementování mezipředmětových vztahů ve vyučování.
13. Průřezová témata RVP ZV a jejich implementace do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Posouzení (reflexe) studenta učitelství a jeho osobnostních a odborných kompetencí pro využívání mezipředmětových vztahů ve vyučování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Základní:
Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
-
Základní:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Základní:
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
Základní:
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Základní:
Sharma, M. Theoretical foundations of health education and health promotion. 2013.
-
Základní:
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
-
Základní:
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- definovat základní pojmy z obecné didaktiky,
- popsat strukturu pedagogického procesu,
- objasnit tematické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces, |
- kriticky zhodnotit jednotlivé výukové strategie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV, |
- vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání, |
- popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví |
- popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví, |
- vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- objasnit podstatu mezipředmětových vztahů ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- charakterizovat formy implementace průřezových témat z RVP ZV do vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- vysvětlit význam reflexe ve vzdělávání v oborové didaktice. Popsat jednotlivé formy reflexe směřující k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí studenta učitelství. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, |
- transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků, |
- prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, |
- volit efektivní formy implementace mezipředmětových vztahů a průřezových témat do edukačního procesu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, |
- využívat reflexi k sebepoznání a rozvoji osobnostních a odborných kompetencí ve vzdělávání v oborové didaktice. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
reflexe a sebehodnocení |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
reflexe a sebehodnocení |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
reflexe a sebehodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
E-learning, |
Diskuse, |
- přednáška založená na výkladu,
- přednáška s diskusí,
- samostudium,
- prezentace práce studentů,
- seminární výuka (badatelské metody),
- e-learning,
- diskuze s reflexí. |
|
|
|
|