|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / LZP
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
LZP
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Soc. work with people with disabilities
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Long Title
|
Social work with people with disabilities
|
Accredited / Credits
|
Yes,
4
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
2
[Hours/Week]
Seminar
1
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
27 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
not determined
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
Yes
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
The aim of the course is to introduce students with the system of comprehensive support provided to people with disability in the spirit of a changing disability paradigm. Students will be presented with the history the socio - cultural approaches to disability, they will gain knowledge of basic terminology, they will gain basic orientation in the relevant legislation and in the system of support provided by Ministry of Labour and Social Affairs, Ministry of Health and Ministry of Education. The course will contribute to development of students' competences in areas of individual, group and community social work with people with disabilities. Students will be learn to identify systems, domains and methods of comprehensive support provided to people with disabilities in context of their life courses and in context of equal rights and opportunities.
|
Requirements on student
|
Zápočet: písemná odborná stať zaměřená na kritickou reflexi odborné literatury na zvolené téma v kontextu disability studies. Aktivní účast na seminářích včetně interpretace životního příběhu člověka s postižením.
Zkouška: písemný znalostní test.
|
Content
|
Cílem předmětu je uvést studenty do systému komplexní podpory osob se zdravotním postižením v duchu měnícího se paradigmatu zdravotního postižení. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému podpory v rezortech ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva školství. Kurz přispěje k rozvoji kompetencí studentů v oblasti individuální, skupinové a komunitní sociální práce s lidmi s postižením. Studenti budou schopni identifikovat systémy, oblasti a metody komplexní podpory poskytované osobám s postižením v kontextu jejich životních drah a v kontextu rovných práv a příležitostí.
Stěžejní probíraná témata:
1. Pozice sociální práce v systému komplexní podpory lidí s postižením.
2. Teoretická východiska disability studies. Teorie a modely zdravotního postižení.
3. Definice a klasifikace zdravotního postižení v historické retrospektivě.
4. Mezinárodní hnutí za občanská práva lidí s postižením. Od exkluzi k inkluzi. Lidská práva, diskriminace, organizace osob se zdravotním postižením.
5. Vytváření optimálních podmínek pro inkluzivní prostředí. Podpora jedinců s postižením z hlediska úrovní sociální správy - mikro, mezzo, makro praxe.
6. Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluze a s tím spojené termíny. Jazykové a etické aspekty zdravotního postižení.
7. Strategické dokumenty Evropské unie a České republiky v kontextu zdravotního postižení.
8. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN, obsah, implementace, monitoring. Analýza možných diskriminujících situací, postavení člověka se zdravotním postižením.
9. Přehled a klasifikace jednotlivých druhů postižení. Etiologické faktory postižení a znevýhodnění, možnosti prevence, sociální souvislosti.
10. Sociální fungování člověka s postižením, osobnost člověka s postižením, specifika přístupu k lidem se zdravotním postižením. Člověk s postižením v rodině.
11. Komplexní podpora člověka s postižením v období raného dětství (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT).
12. Komplexní podpora člověka s postižením v období dětství a dospívání (mezioborová spolupráce sektorů MZ, MPSV a MŠMT).
13. Komplexní podpora člověka s postižením v období dospělosti a senia (mezioborová spolupráce sektorů MPSV a MZ).
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Basic:
Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S., Tossebro, J. Active citizenship and community living in Europe ? current policy, practice and research. In: Halvorson, Rune and Hvinden, Bjorn and Bickenback, Jerome and Derri, Delia and Rodrigues, Ana Marta Guillen, eds. The Changing Disability Policy System: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1.72 - 89.. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386528.
-
Basic:
Kolářová, K. Disability studies: jiný pohled na postižení. In K. Kolářová, Jinakost, postižení, kritika. Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies (11 - 40).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Basic:
Coleman-Fountain, E., Sainsbury, R., Trezzini, B. & Káňová, Š. Diversity and Change in the Labour Market Careers of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 9781138652927.
-
Basic:
Šiška, J., Latimier, C., & Káňová, Š. Do školy se chodit musí: Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012: Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. II., 469 - 476. Hradec Králové: Magnanimitas, 2012.
-
Basic:
Siska, J., Beadle-Brown, J., Kanova, S. Kittelsaa, A. M. Changes and Diversity in Community Living in Europe ? the Experiences of Persons with Disabilities. In: Halvorsen, Rune, Bj?rn Hvinden, Julie Beadle Brown, Mario Biggeri, Jan T?ssebro, Anne Waldschmidt, eds. Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 2. Routledge Advances in Disability Studies. Routledge, Abingdon UK and New York, 2017. ISBN 97811386529.
-
Basic:
Lečbych, M. Mentální retardace v mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008.
-
Basic:
První české vydání překladu anglického vydání International Classification of Functioning, Disability and Health, World Health Organization, Přeložili O. Švestková a J. Pfeiffer. MKF. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví WHO.. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2008.
-
Basic:
Skovajsa, M. Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.
-
Basic:
Novosad, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním.. Praha: Portál, 2009.
-
Basic:
Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál., 2003.
-
Basic:
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
-
Basic:
Mühlpachr, P. Speciální pedagogika v interdisciplinárních a multidisciplinárních souvislostech.. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
-
Basic:
Goffman, E. Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity.. Praha: SLON, 2003.
-
Basic:
Krhutová, L. Teorie a modely zdravotního postižení. Sociální práce/Sociálna práca,č. 2010/4, s. 49-59.. Brno: FSS, 2010.
-
Basic:
The social model of disability: An outdated ideology?, in Sharon N. Barnartt, Barbara M. Altman (ed.) Exploring Theories and Expanding Methodologies: Where we are and where we need to go (Research in Social Science and Disability, Volume 2), pp.9 - 28
(Shakespeare, T., & Watson, N.)
-
Basic:
The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities
(Organizace spojených národů)
-
Basic:
Matiaško, M. Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a transformace sociální péče v České republice. Praha: MPSV, 2011.
-
Basic:
Pařízková, A. Vývoj sociologického pohledu na životní cyklus a životní dráhy. In J. Hasmanová Marhánková, & M. Kreidl, Proměny partnerství. Životní dráhy a partnerství v české společnosti (22 - 37).. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012.
-
Basic:
Mayer, U. K. Whose lives? How history, societies, and institutions define and shape life courses. Research in human development, 3, 161-187.. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15427617rhd0103_3. Taylor& Francis online, 2004.
-
Basic:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
-
Basic:
Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011.
-
Recommended:
Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: enabling and empowering people with intellectual disabilities.. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Recommended:
Capability and Well-being. In. D. M. Hausman, The Philosophy of Economics. 270 - 302
(Sen. A.)
-
Recommended:
Mansell, J., Knapp, M.R. J., Beadle-Brown, J. & Beecham, J. Deinstitutionalisation and Community Living - Outcomes and Costs: a Report of a European Study: Volume 2 Main Report. Funded by: European Commission. Tizard Centre, University of Kent, 2007.
-
Recommended:
Priestley, M. Disability: a life course approach.. Oxford: Polity Press, 2003.
-
Recommended:
Priestley, M. Disability and the life course: Global perspectives.. Cambridge: University Press, 2001.
-
Recommended:
Changing the social relations of research production.
(Oliver, M.)
-
Recommended:
The Normalisation Principle ? implications ans comments.
(Nirje, B.)
-
Recommended:
Oliver, M. Understanding Disability. From Theory to Practice. London: Macmillan Press Ltd., 1996.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
39
|
Individual project (40)
|
15
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
40
|
Total
|
104
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Student umí popsat základní koncepty speciální pedagogiky. |
Competences - students are expected to possess the following competences before the course commences to finish it successfully: |
N/A |
|
Learning outcomes
|
Skills - skills resulting from the course: |
Student umí připravit základní strategie a koncepce podpory orientované na cílovou skupinu lidí s postižením. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Combined exam |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Group presentation at a seminar |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture with a video analysis |
Seminar |
Interactive lecture |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Seminar |
Competences - the following training methods are used to achieve the required competences: |
Interactive lecture |
Textual studies |
|
|
|
|