|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / MSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
MSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody sociální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení si základních metod sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou a jejich využití v sociálně pedagogické práci. Studenti dokážou odborné poznatky vhodně aplikovat při řešení modelových situacích, rozboru kazuistik a v praktických činnostech své odborné praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích, zpracování kazuistiky (modelové situace) jedince či skupiny, student aplikuje odborné poznatky výběrem vhodných metod při řešení modelového případu, prezentuje a obhájí postup práce s jedincem či skupinou, zhodnotí výběr použitých metod
Ústní zkouška z okruhu přednášených témat
|
Obsah
|
1. Direktivní a nondirektivní způsoby intervence, systémy pomoci a systémy kontroly
2. Osobnost pomáhajícího pracovníka - energetická stránka pomáhání, hranice vztahu pracovník - klient, paradoxy pomáhání, problematická místa ve vztahu pracovník - klient, syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího
3. Etika pomáhajících profesí
4. Fáze práce s klientem
5. Rozhovor jako stěžejní metoda sociálně pedagogické práce, zásady a způsoby vedení rozhovoru
6. Skupinová práce s klienty, s komunitou
7. Mediace a probace jako metody řešení konfliktu, alterntivy práce s klienty
8. Dobrovolnická práce s klienty
9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe pomáhajících institucí
10. Prezentace seminárního úkolu (kazuistiky, modelové situace), jeho obhajoba, společná diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Křišťan, Alois. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
Základní:
Ŕezníček, I. Metody sociální práce, podklady ke stážím a ke kazuistickým seminářům. Praha: Slon, 2000. ISBN 978-80-8585-00-1.
-
Základní:
Gabura, Ján. Poradenský proces. Praha, 1995. ISBN 80-85850-10-9.
-
Doporučená:
Gendlin, E.T. Focusing. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-793-0.
-
Doporučená:
Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem : Spirála, 2012. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Doporučená:
Kraus, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Praha: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
-
Doporučená:
Schmidbauer, W. Syndrom pomáhajícího - potřeby pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-26208-655.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní terminologii obecné a sociální pedagogiky, orientovat se v aktuálních otázkách a přístupech výchovy a vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porovnat jednotlivé přístupy metodiky práce s jedincem, skupinou, klientem |
popsat a vysvětlit základní metody sociálně výchovné práce s jedincem, skupinou a komunitou |
vyjmenovat a vysvětlit základní principy aktuálních metod využívaných při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat vybrané metody v sociálně výchovné práci s jedincem, skupinou, klientem,
|
doložit vybrané metody sociálně výchovné práce na konkrétním příkladu z praxe |
zdůvodnit výběr vybraných metod při práci s jedincem, skupinou a komunitou |
analyzovat a kriticky vyhodnocovat metodiku práce na konkrétním příkladu z praxe |
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|