|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PIVV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PIVV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedag. inovace ve výchově a vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Pedagogické inovace ve výchově a vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
21 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání znalostí a postojů k pedagogickým inovacím a získat dovednosti k jejich praktickým realizacím ve výchově a vzdělávání na základní a střední škole.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace vybraného tématu na semináři a jeho zpracování formou semestrální práce
|
Obsah
|
Pojem pedagogické inovace a hodnocení pedagogických inovací, 2. Inovace obsahu integrované vyučování, 3. Inovativní výukové metody a formy, 4. Badatelství, 5. Projektová výuka a kooperativního vyučování, 6. Výchova v současném světě, 7. Globální výchova, 8. Daltonský plán, Winetská soustava, 9. Montessoriovská pedagogika, 10. Jenský plán, 11. Waldorfská pedagogika, 12, Freinetovská pedagogika,13.Začít spolu, Otevřené vyučování, Zdravá škola, Domácí vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1997. ISBN 80-210-1549-7.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Doporučená:
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
-
Doporučená:
Dostál, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka : kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
-
Doporučená:
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky.. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Doporučená:
Neumajer, Ondřej. Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. 2014. ISBN 978-80-7290-653-6.
-
Doporučená:
Podroužek Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň, 2002.
-
Doporučená:
LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Porozumět základním pedagogickým kategoriím a pedagogické terminologii. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Analyzovat možnosti pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání v oblastech inovace vzdělávacích obsahů, především pochopit principy a možnosti integrovaného vyučování na základní škole a vysvětlit vybrané typy integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace). Dále inovace vzdělávacích forem a metod vyučování, např. využívání badatelství, projektové výuky, kooperativního vyučování apod. Analyzovat společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti, které ovlivňují výchovu v širším slova smyslu v současné době (globalizace, informační exploze, trvale udržitelný rozvoj, aj.). Pochopit principy pedagogických koncepcí a procesuální stránku alternativního školství u vybraných typů alternativních škol. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát pedagogické inovace ve výchově a vzdělávání z ohledem na společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti, které ovlivňují výchovu a vzdělávání v širším slova smyslu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prakticky aplikovat pedagogické inovace do výuky studovaného oboru a vytvářet konkrétní návrhy jejich zařazení do výchovy a vzdělávání. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|