|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGSN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGSN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikační systémy neslyšících
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Komunikačními systémy neslyšících a hluchoslepých osob rozumíme český znakový jazyk a další komunikační systémy vycházející z českého jazyka. Český znakový jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky. Předmět si klade za cíl u studentů rozvinout komunikativní schopnosti a dovednosti, osvojit si slovní zásoby, nácvik správné artikulace a mimiky. Studenti poznají specifika komunikace osob se sluchovým postižením s akcentem na rizika vzniku komunikační bariéry a s ní souvisejícím ohrožením harmonického rozvoje osobnosti sluchově postiženého jedince. Studenti se dále seznámí s jednotlivými typy komunikace a komunikačními systémy, které osoby se sluchovým postižením uplatňují při komunikaci mezi sebou, s rodinou a dalšími komunikačními partnery.
|
Požadavky na studenta
|
účast na seminářích, prokázání bazálních dovedností komunikace ve znakovém jazyce
|
Obsah
|
1. Úvod do znakového jazyka - základní poznatky o výzkumu znakového jazyka, základní lingvistické poznatky, odlišnosti znakových jazyků od jazyků mluvených, odlišnost a důležitost manuální a nemanuální složky.
2. Lingvistické aspekty znak. jazyka - specifické znaky, nepřímá pojmenování, inkorporace, small space, live space atd.
3. Seznámení s obouruční prstovou abecedou, nácvik prstové abecedy, upřesnění jejího postavení v rámci znak. jazyka
3. Úvodní seznamovací fráze, praktická ukázka a nácvik pozdravů, označení osob se sluchovým postižením (neslyšící, nedoslýchavý, ohluchlý atd.), téma "Rodina".
4. Základní vyjádření číslovek - vyjádření věku, čas. jednotky - dny v týdnu, měsíce, roční období - vyjádření data, roku.
5. Znaky související s režimem dne a časoprostorovou orientací (dnes, zítra, včera, ráno, poledne, večer?), základní znaky související s vyjádřením každodenní činností
6. Znaková zásoba z oblasti barev, materiálů, aspekty vyjádření znaku mám/nemám a oblíbený/neoblíbený
7. Jídlo, pití (znaková zásoba, krátké fráze) - nácvik jednotlivých druhů potravin
8. Základní znaková zásoba v oblasti běžně používaných sloves
9. Nácvik krátkého rozhovoru, jednoduché seznamovací fráze
10. Jednoduchý popis vlastní osoby a rodiny, kratší souvislejší projev, opakování
11. Průběžné opakování získaných pojmů formou jednoduché konverzace a popisu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Představit přehledově elementární východiska oboru speciální pedagogiky osob s postižením sluchu |
Představit základní teoretická východiska a pojmy z oblasti interpersonální komunikace v sociálním kontextu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat teoretické poznatky z oblasti sluchového postižení. |
Aplikovat toeretické poznatky z oblasti komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Představit systém znakového jazyka neslyšících |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vyjádřit základní sdělení v českém znakovém jazyku a porozumět takovému sdělení u neslyšících osob |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|