|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KPG / SZPPZ
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KPG
/
SZPPZ
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Pedagogy and Psychology
|
Form of course completion
|
State Final Exam
|
Form of course completion
|
State Final Exam
|
Accredited / Credits
|
Yes,
0
Cred.
|
Type of completion
|
-
|
Type of completion
|
-
|
Time requirements
|
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
89 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
KPG/PPS or SPP/PPS
|
Meet all prerequisites before registering
|
NO
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Pedagogy - knowledge from PEDGA, PEDGB, PPOR, SPEUZ.
|
Requirements on student
|
Performance specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject.
|
Content
|
Generally formalized circuits subjects to state final
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
-
Recommended:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Recommended:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Recommended:
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Recommended:
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Recommended:
KORTHAGEN, F., A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Recommended:
Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
Recommended:
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Recommended:
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5326-3.
-
Recommended:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.
-
Recommended:
TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
-
Recommended:
STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
-
Recommended:
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Recommended:
TROJAN, V. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
-
Recommended:
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Recommended:
RVP pro SV v platném znění.
-
Recommended:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Recommended:
GREGER, D., JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.
-
Recommended:
Kalous, Jaroslav,; Veselý, Arnošt. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.
-
Recommended:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
-
Recommended:
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Recommended:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Recommended:
MOREE, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Recommended:
POLÁCHOVÁ-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
-
Recommended:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Recommended:
KALOUS, J., VESELÝ, A. Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.
-
Recommended:
CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. st. ZŠ. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
-
Recommended:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
Obtaining specified of the number of credits in given structure obligatory and duly elective subject. |
Aplikovat znalosti oboru. |
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
- řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků,
|
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
- To understand, analyze and evaluate the basic points of a teaching process in primary and secondary education;
- To understand a new paradigm od education within a process of transformation in the Czech Republic, including the curriculum documents (FEP, SEP for primary and secondary schools);
- To build a knowledge basement and approaches for educational and didactic theories application in area of selected subjects;
- To understand the comprehensive care system for pupils with special educational needs and the current trend of inclusive education;
- To analyze the possibilities and limits in inclusive education;
- To manage the different situations in school and extracurricular education;
- To understand the administrative, organizational and educational framework of primary and secondary school activities |
Skills - skills resulting from the course: |
To prepare and introduce a study portfolio. |
- To understand and apply the principles of leading pupils in school (including their self-management);
- To analyze the communication situations in practice, to lead pupils in terms of their personal responsibility;
- To be oriented in particular components of health lifestyle, including the questions on practical topics, disease prevention and health-education;
- To understand the educational paradigm in historical, philosophical and cultural context;
- To understand the current trends in educational practice, to compare the school systems of other countries;
- To understand and apply the basic methods od educational diagnostics in primary or secondary education, to use the diagnostic results in setting the educational strategies and innovative steps in school practice, with respect to the individual specifics of each pupil;
- To use the selected methods of popularization of natural Science;
- To use the ICT in teaching proces and leadership within a school education. |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral exam |
Practical exam |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Skills demonstration |
Discussion |
|
|
|
|