|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPP / PERZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPP
/
PERZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Personální řízení
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se zabývá pracovněprávními vztahy se zaměřením na oblast řízení lidských zdrojů. V návaznosti na předmět pracovní právo jde o praktické získání informací jak zabezpečit všechny nezbytné činnosti související s personálním řízením: plánování lidských zdrojů, nábor pracovníků, rozvoj zaměstnanců, systémy odměňování, péče o zaměstnance i ukončování pracovního poměru v návaznosti na pracovněprávní vztahy a kolektivní pracovní vztahy. V rámci jednotlivých témat budou studenti pracovat s příslušnou personální administrativou, vybranými pracovněprávními a mzdovými předpisy. V průběhu výuky se studenti seznámí s právním postavením uchazeče o zaměstnání, s právním náležitosti výběrových řízení na volná pracovní místa (nábor zaměstnanců), vznikem, změnou a skončením pracovního poměru, hodnocením a motivací zaměstnanců, výchovou, rozvojem a vzděláváním zaměstnanců, shromažďováním osobních údajů o zaměstnancích (uchazečích o zaměstnání), s novými formami elektronické komunikace s orgány veřejné správy a personálním auditem. Předmět je doporučen jako doplňková forma studia pro studenty skládající zkoušku z pracovního práva, případně z práva sociálního zabezpečení. Absolventi kurzu získají teoretické a praktické znalosti, které jim pomohou při vlastním výběrovém řízení, vedení a řízení zaměstnanců. Teoretická část seminárních cvičení bude rozšířena o praktické příklady a případové studie. Podle vhodnosti tématu budou zařazeny workshopy a upřednostněn individuální přístup.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Vypracování seminární práce. Písemná nebo ústní zkouška na základě otázek z odpřednášené látky.
|
Obsah
|
1. Personalistika, koncepce předmětu.
2. Rovné zacházení a přístup k zaměstnání.
3. Stanovení potřeby zaměstnanců, popis pracovních míst a kompetenční modely, personální marketing s využitím sociálních sítí, nábor a výběr nových zaměstnanců z hlediska personalisty. Vedení pohovorů s uchazeči. Odborné a osobnostní testy. Headhunting. Ochrana osobnosti v rámci výběrového řízení, žaloby na ochranu osobnosti nevybraných uchazečů.
4. Koncipování základní pracovněprávní dokumentace: pracovní smlouva, mzdový a platový výměr, informace o obsahu pracovního poměru, změna obsahu pracovního poměru, výpovědi z pracovního poměru, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr a jejich náležitosti, ostatní nejvyužívanější pracovněprávní dokumenty.
5. Vnitřní předpisy zaměstnavatele, jejich význam a obsah, BOZP a management řízení rizik (odpovědnosti, dokumentace a roční prověrka), ochrana majetkových zájmů zaměstnavatele.
6. Adaptace, odborný a osobnostní rozvoj zaměstnanců, motivace. Zaměstnanecké benefity. Systémy hodnocení zaměstnanců. Vedení hodnotícího rozhovoru. Firemní kultura.
7. Ochrana osobních údajů zaměstnanců, sledování zaměstnanců (kamerové systémy, monitorování pošty nebo telefonních hovorů, poskytování osobních údajů o zaměstnancích třetím osobám, evidence o zaměstnancích (osobní spis).
8. Pracovní doba a její specifika ve vztahu k organizaci a normování práce.
9. Motivace zaměstnanců. Personální audit. Compliance (zajištění souladu): tvorba klíčových dokumentů a pravidel (hodnoty, vize, mise, strategie, hodnotící kritéria, etický kodex), vedení zaměstnanců. Rizika nezvládnuté komunikace.
10. Vedení osobního spisu zaměstnance, jeho obsah a archivace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lapák, Č, T., Štefko, M. Praktický personální management: Řízení lidských zdrojů v pracovněprávních souvislostech.. Praha, 2015.
-
Doporučená:
Antidiskriminační zákon.
-
Doporučená:
Nařízení EU 2016/679, o ochraně osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.
-
Doporučená:
Občanský zákoník.
-
Doporučená:
Kotous, J., Munková, G., Štefko, M. Obecné otázky sociální politiky. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Úmluva Rady Evropy o ochraně osob se zřetelem na automatizované zpracování osobních dat.
-
Doporučená:
Zákon o některých službách informační společnosti.
-
Doporučená:
Zákon o ochraně osobních údajů.
-
Doporučená:
Zákon o zaměstnanosti.
-
Doporučená:
Zákoník práce.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalost souvisejících oborů, zejména pak pracovního práva České republiky je doporučena, není však podmínkou |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit se v mluvených i psaných projevech jasně a srozumitelně; prezentovat vhodným způsobem sám sebe před známým i neznámým publikem; používat s porozuměním odborný jazyk; vytvářet hypotézy, navrhovat postupné kroky, zvažovat využití různých postupů při řešení problému |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zapamatovat si základní termíny z oblasti personálního řízení a zaměstnanosti, které mohou ve své budoucí právní praxi aplikovat a využít |
- identifikovat základní principy řízení lidských zdrojů a natavení politiky zaměstnanosti v podniku |
- specifikovat a osvojit si základní obecně závazné právní předpisy týkající se pracovněprávních vztahů a politiky zaměstnanosti při řízení lidských zdrojů v podniku |
- vymezit roli a funkce Ministerstva práce a sociálních věcí, jeho podřízených organizací a ústavů sociální péče |
- vytvořit časovou osu historického vývoje politiky zaměstnanosti, a to i s ohledem k ostatním členským státům Evropské unie |
- aplikovat teoretické poznatky na modelové situace |
- částečně komparovat různé právní úpravy týkající se dané problematiky v ostatních evropských státech |
- uvést do souvislosti pracovněprávní vztahy a procesy související s hmotným zabezpečením osob pracujících a podnikajících ve více členských státech |
- pochopit základní význam politiky zaměstnanci v souvislosti s významem řízení lidských zdrojů z hlediska společnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat podstatu pracovněprávních vztahů, které v oblasti řízení lidských zdrojů a politiky zaměstnanosti v podniku vznikají |
- orientovat se v základních aplikačních principech v rámci právních předpisů týkajících se politiky zaměstnanosti a řízení lidských zdrojů v ČR a členských státech Evropské unie |
- správně posoudit a interpretovat postavení, organizaci a činnost Ministerstva práce a sociálních věcí a obdobných institucí v rámci EU |
- navrhnout praktické metody a postupy, které budou uplatňovány při realizaci pracovněprávního vztahu v podniku |
- vytvořit základní dokumentaci a podání potřebná k uplatnění nároků osob v postavení zaměstnance či zaměstnavatele v pracovněprávním vztahu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|