|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9DIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9DIP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika psychologie A
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/9DIPA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem předmětu je připravit studenty po stránce teoretické i praktické realizovat na středních školách školní vzdělávací program, ve kterém je v různých podobách zabudováno učivo psychologie (v rámci společenskovědního základu jako vzdělávací obor či jako průřezové téma).
|
Požadavky na studenta
|
Didaktická analýza učiva jednoho tematického okruhu přednesená na semináři, výroba metodického zásobníku pomůcek pro výuku psychologie
|
Obsah
|
a) přednášky (tematické okruhy ke zkoušce)
Předmět didaktiky psychologie. Didaktická analýza učiva z psychologie. Aktuální problémy didaktiky psychologie. Edukační proces (model, prvky), edukační cíle (třídění, požadavky), Bloomova taxonomie cílů (její kritika, nová verze). Motivace a aktivizace žáků v předmětu psychologie. Výchovně vzdělávací metody (podrobněji metody expozice nového učiva v psychologii). Organizační formy výuky psychologie. Problémové vyučování v psychologii. Práce s literaturou ve výuce psychologie. Zkoušení, hodnocení a klasifikace ve výuce psychologie. Obsah školního vzdělávání, druhy a formy učení, činitelé ovlivňující efektivitu učení, psychodidaktika. Osobnost učitele psychologie. Didaktická pravidla a jejich rozpracování pro výuku psychologie. Vyučovací hodina, její struktura, organizační formy, příprava na vyučovací hodinu.
Rámcové vzdělávací plány (RVP), očekávané výstupy, klíčové kompetence. Školní vzdělávací plány (ŠVP) z psychologie.
Průřezová témata ? důraz na ?Osobnostní a sociální výchovu?. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku psychologie. Obecné edukační cíle ?aplikované psychologie? na středních školách. Seznámení s konkrétní výukou psychologie na jednotlivých středních školách v kraji (kde je vykonávána pedagogická praxe), specifika jejich ŠVP.
b) semináře
Praktický nácvik výuky vybraných tematický celků z psychologie pro různé typy středních škol. Metody rozvíjení psychologického způsobu myšlení žáků. Psychologie jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života dospívajících. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících.
Na semináři bude prováděna didaktická analýza níže uvedených tematických celků:
1. Úvod do studia psychologie
Předmět psychologie. Vědomí, podvědomí. Psychické jevy, jejich třídění a charakteristika.
Význam psychologie, její odvětví. Postavení psychologie v systému věd.
2. Základy psychologie učení
Učení a zrání, vnější a vnitřní činitelé působící při učení. Druhy lidského učení. Způsoby, formy učení. Využití psychologických poznatků o učení ke zefektivnění vlastního studia.
3. Obecné základy psychologie osobnosti
Pojem osobnost, struktura osobnosti. Biologická a sociální determinace vývoje osobnosti.
Tři přístupy k psychologii osobnosti.
4. Aktivačně-motivační vlastnosti
Vnější a vnitřní činitelé motivace, její zákonitosti a principy. Třídění potřeb, Maslowova hierarchie potřeb. Zájmy, ideály, životní cíle a plány.
5. Charakter a seberegulační vlastnosti
Struktura charakteru a jeho utváření v procesu interiorizace. Postoj a jeho složky.
Sebeuvědomování, sebepoznání, sebehodnocení, sebekoncepce, svědomí, sebekritika.
6. Temperament
Dynamické vlastnosti, základní typologie (klasická, I.P.Pavlova, Jungova, Eysenckova, Kretschmerova).
7. Výkonové vlastnosti
Vlohy, schopnosti, stupně a druhy schopností. Inteligence a její měření.
8. Náročné životní situace - frustrace, deprivace
Frustrace, reakce na frustraci. Deprivace, její druhy.
9. Náročné životní situace - stres
Stres, eustres, distres. Stresory, fáze stresu, jeho prevence, management stresu.
10. Náročné životní situace - konflikty
Konflikty, typy a příčiny, zásady řešení interpersonálních konfliktů. Konstruktivní řešení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Doporučená:
Vízdal, František. Didaktika psychologie : Určeno pro posl. fak. filozof. Díl 1.. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1987.
-
Doporučená:
Hermochová, S. Hry pro život (dva díly). Portál Praha, 1994.
-
Doporučená:
Vacínová, Marie. Psychologie a společenská výchova. 2., přeprac. vyd., ve VP 1. vyd. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-006-4.
-
Doporučená:
Helus, Zdeněk. Psychologie pro střední školy. Vyd. 1. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-245-4.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
Gillernová, I., Hermochová, S. Sociální dovednosti učitele. SPN Praha, 1990.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Helus, Zdeněk. Sociální psychologie pro učitele : Základní pojmy a pedagog. aplikace : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 2. dotisk 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.
-
Doporučená:
MAIER, Ch., WEBER, M. Superlearning znamená úspěch : Praxí ověřený návod na použití až neuvěřitelně úspěšné studijní metody. 1. vyd. Praha : Talpress, 1994. ISBN 80-85609-59-2.
-
Doporučená:
Prunner, Pavel. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
-
Doporučená:
Gillernová, I.,Buriánek, J. Základy společenských věd I: Psychologie, sociologie. Praha Fortuna, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
62
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost základních poznatků z obecné, vývojové, sociální a pedagogické psychologie a z obecné didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti: - budou připraveni vyučovat tak, aby vedle vědomostí jejich výuka rozvíjela také složitější dovednosti a celoživotní postoje žáka - budou umět zformulovat edukační cíl jako žákův výkon (= očekávané výstupy) - vymezí základní učivo níže uvedených tematických celků z aplikované psychologie pro SŠ - na základě reflexe výukového procesu při náslechových praxích zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty, - porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP, - porozumí pojmům, jako jsou výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, studenti sami prožijí různé aktivizující strategie výuky v semináři, - dokáží rozpoznat jaké klíčové kompetence, které jsou rozvíjeny níže uvedeným učivem (především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů) - na základě vytvoření vlastní didaktické analýzy učiva (ústní část kombinované zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP ? formulace konkrétních cílů, strategie vyučování, kompetence a motivace žáka a hodnocení žáka, - budou znát přínos průřezového tématu ?Osobnostní a sociální výchova? pro rozvoj osobnosti žáka a budou vybaveni technikami k jeho realizaci v podmínkách SŠ - budou mít k dispozici a budou umět využívat metodické pomůcky (dotazníky, testy, vhodné učební úlohy, sociálně psychologické techniky apod.) k motivaci a k expozici nového učiva psychologie na SŠ - budou umět hodnotit výkony, aktivitu žáků při hodinách psychologie - dokáží vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|