|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PRRV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PRRV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie rodiny a rodinná výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
41 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na problematiku psychologie rodiny a rodinné výchovy. Student si na úrovni zapamatování, porozumění a aplikace osvojí klíčové pojmy, které se k obsahu předmětu vážou. Součástí kurzu je především charakteristika společenského vývoje rodiny, popis principů a zákonitostí rodinného soužití, analýza edukačních strategií rodinné výchovy žáků základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce. Didaktický test. Kombinovaná zkouška: student prokáže na úrovni reprodukce (zapamatování), vysvětlení a aplikování poznatky z problematiky uvedeného oboru v rozsahu obsahu předmětu. Předložení seznamu prostudované literatury a dalších zdrojů informací.
|
Obsah
|
1. Vymezení oboru psychologie rodiny. Pojem rodina: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. Znaky rodiny. Funkce rodiny.
2. Biologické a kulturní kořeny rodiny. Rodina a novodobá společnost.
3. Metody v diagnostice rodiny: obecné principy rodinné diagnostiky a výběr, klinické metody, testové metody.
4. Systémový přístup k rodině: nová vědecká paradigmata, rodinný systém, možnosti a meze uplatnění systémového přístupu.
5. Modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely.
6. Rodinná resilience: zdravé rodinné fungování, rodinný stres a strategie zvládání zátěže v rodině.
7. Gender pojetí a jeho význam v rodině: genderové stereotypy, gender a výchova, gender a škola.
8. Současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd.
9. Rodiny s postiženým dítětem. Rodiny se zanedbávaným, deprivovaným a týraným dítětem.
10. Manželství: způsoby uzavírání manželství, fáze manželství, zánik manželství, psychologická sociální -ekonomická způsobilost k uzavírání manželství.
11. Problémy, konflikty, rozvod: nejčastější problémy oblasti v manželství, rozvod-rozvodové mýty, porozvodový kalkul, manželská taktika, konstruktivní hádka.
12. Výchova dítěte v rodině: zákonitosti a principy výchovy, typy výchovy, metody výchovy a přístupy ve výchově.
13. Rodinná výchova v podmínkách ZŠ. Shrnutí, evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
Základní:
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha, 2012. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
Základní:
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.
-
Základní:
MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Doporučená:
ŠŮLOVÁ, L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Doporučená:
HAMPLOVÁ, D. et al. Rodina a zdraví ? jejich vzájemné souvislosti. Praha, 2013. ISBN 978-80-7419-169-5.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
FRANCOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J. Rozchody, rozvody a zánik manželství. Praha, 2010. ISBN 978-80-7357-586-1.
-
Doporučená:
LOVASOVÁ, V. Subjektivní symbolická vizualizace psychologie rodiny. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0076-8.
-
Doporučená:
TÓTHOVÁ, J. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-856-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
90
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Popsat základní pojmy ze sociální psychologie. |
Charakterizovat zákonitosti a principy sociálních jevů z pohledu sociální psychologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat jevy ze sociální psychologie do běžných životních situací. |
Posoudit jednotlivé způsoby sociální interakce z pohledu zásad efektivní komunikace a mezilidského jednání. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit obor psychologie rodiny a pojem rodina. |
Popsat jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. |
Vyjmenovat metody v diagnostice rodiny: klinické metody, testové metody. |
Charakterizovat modely rodinného fungování: symptomatologické, bipolární a mřížkové modely, vývojové modely, procesuální modely. |
Objasnit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. |
Popsat a vysvětlit zákonitosti rodinné výchovy, typy výchovy dítěte, metody výchovy a přístupy ve výchově. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zhodnotit jednotlivé přístupy využitelné ve studiu rodiny: přístup dynamický, přístup kognitivně-behaviorální, přístup humanistický. |
Podle účelu vybrat vhodné metody v diagnostice rodiny. |
Z různých kritérií posoudit současné trendy v rodině: odkládání mateřství, pozitiva versus negativa rodičovství, velmi mladí rodiče, rodiče ve vyšším věku atd. |
Navrhnout vhodné metody a přístupy ve výchově dítěte v rodině. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|