|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / PSAS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
PSAS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychologie a společnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj odborných kompetencí z oblasti aplikované psychologie s akcentem na oblast sociálních jevů a podstatu osobnosti člověka ve společenských vztazích. Student si na úrovni zapamatování, porozumění a aplikace osvojí klíčové pojmy z problematiky, která se vztahuje k obsahu kurzu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Práce na projektu ve skupinkách. Plnění dílčích úkolů. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Psychologie a společnost.
2. Současné psychologické směry, teoretická vs. aplikovaná psychologie.
3. Člověk a organizace: psychologie práce.
4. Člověk a moc, člověk a násilí: politická a forenzní psychologie.
5. Člověk a zákon: sociální normy, sociální spravedlnost, psychologie práva.
6. Člověk a média: psychologie masové komunikace.
7. Člověk a víra.
8. Člověk a kultura.
9. Člověk v rodině, v komunitě, pedagogická psychologie.
10. Člověk a ekonomika: spotřebitelské chování a výzkum trhu.
11. Současná terapie, klinická psychologie, krizová intervence.
12. Shrnutí, evaluace výuky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alžběta Petrusová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Lovasová, Ph.D. (100%),
Mgr. Alžběta Petrusová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hayes, Nicky. Aplikovaná psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-807-4.
-
Základní:
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. Praha : Portál, 2020.
-
Základní:
Jirák, Jan; Köpplová, Barbara. Média a společnost. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
Základní:
Koukolík, František. Mocenská posedlost. Vydání druhé, přepracované. 2018. ISBN 978-80-246-3916-1.
-
Základní:
Říčan, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-312-3.
-
Základní:
Paulík, Karel. Psychologie práce a organizace : vybrané kapitoly. Vydání: první. 2018. ISBN 978-80-7599-031-0.
-
Základní:
Štikar, Jiří. Psychologie ve světě práce. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0448-5.
-
Základní:
Vybíral, Zdeněk. Současná psychoterapie. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0277-7.
-
Základní:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3.
-
Doporučená:
Pastuszak, Jarosław. Člověk, kultura, náboženství : principy a východiska interkulturního a mezináboženského dialogu. 1. vyd. Ostrava : Moravapress, 2013. ISBN 978-80-87853-03-0.
-
Doporučená:
Plháková, Alena. Dějiny psychologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X.
-
Doporučená:
Collin, Catherine; Benson, Nigel C.,; Ginsburg, Joannah; Grand, Voula; Lazyan, Merrin; Weeks, Marcus. Kniha psychologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-242-4316-0.
-
Doporučená:
Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou : (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání). První vydání. 2013. ISBN 978-80-87415-70-2.
-
Doporučená:
Haidt, Jonathan. Morálka lidské mysli : proč lidstvo rozděluje politika a náboženství. Vyd. 1. Praha : Dybbuk, 2013. ISBN 978-80-7438-090-7.
-
Doporučená:
Maslow, Abraham Harold. Náboženství, hodnoty a vrcholné zážitky. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-906731-0-6.
-
Doporučená:
Pals, Daniel L. Osm teorií náboženství. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-905211-2-4.
-
Doporučená:
Mynaříková, Lenka. Psychologie lži. Vydání 1. 2015. ISBN 978-80-247-5472-7.
-
Doporučená:
Myers, David G. Sociální psychologie. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat psychologii jako vědní obor. |
Vyjmenovat skupiny psychických jevů. |
Charakterizovat osobnost z pohledu psychologie. |
Vymezit společenské jevy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Komparovat psychologii jako vědní obor s ostatními obory humanitního zaměření.
|
Zařadit jednotlivé psychické jevy do skupin psychických jevů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat současné psychologické směry. |
Popsat osobnost člověka z pohledu jednotlivých psychologických koncepcí. |
Vymezit a charakterizovat jednotlivé sociální oblasti života jedince. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Posoudit jednotlivé psychologické směry dle různých kritérií. |
Konstruktivní zhodnocení jednotlivých koncepcí výkladu osobnosti člověka ve vztahu ke společenským jevům. |
Reflektovat vlastní zkušenosti ze sociálních situací z pohledu psychologických aspektů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|