|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / 9DARL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
9DARL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Práce s uměleckým textem na hodinách RJ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktická aplikace ruské literatury
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/DARL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do metodiky práce s uměleckou literaturou ve výuce cizího (ruského) jazyka na ZŠ. Je poukázáno na multifunkčnost využití literárního textu (cíl jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací a cíl porozumění uměleckému textu), na jeho potenciál v rozvíjení klíčových kompetencí žáků (kreativita, komunikace, hodnoty, postoje, praktická etika). Didaktická aplikace probíhá na pozadí souhrnných a průřezových výkladů napříč vývojovými etapami ruské literatury od počátků k dnešku. Přednášky fixují a rozšiřují znalosti ruské literatury nabyté v dosavadním studiu a v rámci čtenářské zkušenosti tak, aby se studenti bezpečně orientovali ve specifikách, tendencích, tématech, souvislostech a tvůrčích osobnostech ruské literatury.
Na seminářích studenti rozpracovávají návrhy, jak uvádět ruské spisovatele a jejich díla do výuky ruského jazyka na ZŠ, připravují úkoly pro pretextovou, textovou a posttextovou práci s úryvky originálních textů. Základní výběr autorů vychází z toho, jací spisovatelé jsou prezentování v učebnicích ruského jazyka pro ZŠ. Studenti jsou vedeni k tomu, aby dokázali vnímat a představit literární text jako materiál vhodný pro osobnostní rozvoj žáků (estetická smyslovost, emocionalita, představivost, fantazie, obrazné myšlení, empatie) i jako zdroj sociokulturních informací s přesahem k průřezovým tématům (kulturní diference, demokracie x totalita) a knihu jako estetický artefakt (práce s paratextem). Studentům je objasněna metodika domácí četby a možnosti využití dramapedagogiky na hodinách ruštiny.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Představení tvorby jednoho autora v širších kulturních souvislostech a didaktický návrh na uvedení daného autora ve výuce ruského jazyka na ZŠ, úkoly pro práci s textem.
Zkouška: Prokázání znalosti základních vývojových etap, tendencí a témat v ruské literatuře a teoretického povědomí o metodice práce s literárním textem na hodinách ruského jazyka na ZŠ.
|
Obsah
|
1. Metodika práce s textem umělecké literatury ve výuce cizího jazyka na ZŠ, její cíle (jazykový, kulturní, výchovně-vzdělávací, cíl porozumění uměleckému textu). 2. Způsoby práce s uměleckou literaturou (medailony autorů, klíčové úryvky, dramatizace, výrazné čtení, způsoby interpretace atd.). 3. Konkrétní okruhy z ruské literatury: Stará ruská literatura jako zdroj představ o myšlení středověkého člověka. 4. Vztah biografie autora a jeho díla. 5. Vrcholy ruského romantismu a realismu. 6. Experimentální linie ruské literatury. 7. Téma války a téma přírody. 8. Hledání svobody ducha. 9.Umění a ideologie. 10. Typické modely literárních postav a specifické žánry ruské literatury jako výraz národní povahy. . Fixní světy, antiutopie a sci-fi. 12. Adaptace literárního díla (divadlo, film) na ruských příkladech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
PhDr. Jana Sováková, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. II.. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
KALENIČ, J. I. Chudožestvennyj tekst na zanjatijach po russkomu jazyku.. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-621-6.
-
Základní:
Kyloušková. H. Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4.
-
Základní:
Russkij jazyk za rubežom.
-
Základní:
Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Rozšiřující:
Skopečková, E. Literární text ve výuce anglického jazyka. Specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 9788070439357.
-
Doporučená:
DENISOVA, G. V. Na izlome vekov: russkij jazyk v zerkale sovremennoj prozy. Naučnoje izdanije.. Moskva: Azbukovnik, 2012. ISBN 978-5-91172-059-9.
-
Doporučená:
Kulibina, N.V. Napisanno ženščinami. Posobije po čteniju dlja izučajuščich russkoj jazyk kak inostrannyj.. Moskva : Russkij jazyk, Kursy, 2004. ISBN 5-88337-061-6.
-
Doporučená:
Źuravleva, L.S. Zinovjeva, M.D. Obučenije čteniju (na materiale chudožestvennych tekstov). Moskva : Russkij jazyk, 1984.
-
Doporučená:
Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-24573-0.
-
Doporučená:
Navrátil, A. Tvořivé psaní v ruštině : [určeno pro studenty 2. ročníku FHS]. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-666-5.
-
Doporučená:
Kulibina, N.V. Začm, čto i kak čitat´na uroke?. Sankt-Peterburg : Zlatoust., 2001. ISBN 5-86547-082-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
71
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
přehled o dějinách ruské literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student aplikuje znalosti základních vývojových etap, tendencí a témat v ruské literatuře při práci s literárním textem na hodinách ruského jazyka na ZŠ. Vytipuje vhodná témata a zvolí adekvátní postupy při práci s textem s různými druhy cílů při cizojazyčném vyučování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|