|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / GRS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
GRS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gramat. cvičení - interfer. ve výuce RJ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnit příčiny vzniku mezijazykové česko-ruské interference a rovněž vnitrojazykové interference, ukázat možnosti jejího předcházení ve výuce, a to v oblasti lexikální se zaměřením na polysemii, homonymii a paronymii i v oblasti gramatické, analyzovat chyby s přihlédnutím k učebním osnovám ruského jazyka. Cvičení se zaměřují na okruhy: Jmenná deklinace (substantiva, adjektiva); Interference v oblasti sloves; Interference z hlediska syntaktického (výběrově); Interference ve slovní zásobě se zaměřením na témata definovaná v RVP pro Druhý cizí jazyk na ZŠ; Gramatika a pravopis (výběrově); Fonopercepční a fonoprodukční interference.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, docházka na seminářích 75 %, samostatné zpracování vybrané problematiky se zaměřením na předcházení interferenčních jevů (seminární práce a její prezentace na cvičení).
|
Obsah
|
1. Příčiny vzniku interference. Mezijazyková a vnitrojazyková interference v oblasti lexikální (slovnědruhová a lexikální homonymie). Mezijazyková interference v oblasti lexikální (rusko-česká paronymie) a gramatické (rod substantiv); vnitrojazyková interference;
2. Interference v oblasti substantiv (skloňování, tvoření, přízvuk substantiv) a adjektiv (obtížnější jevy při skloňování v porovnání s češtinou, stupňování, tvoření, pravopis aj.)
3. Polysemie a paronymie - adjektiva aj; frazeologická paronymie.
4. Zájmena a interference. Neurčitá zájmena v porovnání s češtinou; obtížnější vazby aj. Interference ve slovní zásobě - téma "škola". Záporná zájmena ve srovnávacím česko-ruském plánu.
5. Interference v oblasti vyjádření časových vztahů a číslovek. Číslovky základní, řadové a hromadné a jejich použití v porovnání s češtinou; Vyjádření času v ruštině; datum, hodiny aj. Interference ve slovní zásobě v tématu "rodina".
6. Neproduktivní slovesa na ť. eť+ střídání kmenové souhlásky. Interference ve slovní zásobě - téma "režim dne, záliby, příroda"
7. Neproduktivní slovesa s plnohlasím aj; interference v oblasti slovní zásoby tématu "škola a vzdělání";
8. Interference v oblasti neproduktivních sloves+ rozkazovací způsob. Transpozice slovesného způsobu v ruštině a češtině. Interference v oblasti slovní zásoby "bydlení", "příroda" aj.
8. Interference v oblasti slovesných vazeb, slovesných předpon; nejčastější příčiny vzniku interference.v oblasti slovesného vidu a jeho použití v porovnání s češtinou.
9. Předložky v ruštině a v češtině. Absurdní případy česko-ruské interference v souvislém textu,
10. Čeština a ruština ve vzájemné komparaci. Gramatika a pravopis (výběrově).
11. Fonopercepční a fonoprodukční interference,. Vybrané fonetické interferenční jevy, větná melodie češtiny a ruštiny.
12. Vybrané interferenční jevy v syntaxi ve srovnání s češtinou;, syntaktické interferenční chyby v jazykových projevech mluvčích. Dvojčlenné sponově jmenné věty v porovnání s češtinou. Klasifikace jednočlenných vět a stručná charakteristika jednotlivých skupin v porovnávacím rusko-českém plánu. Základní větné členy, jejich vyjádření a rusko-české odlišnosti.
13. Příčiny vzniku interference, možnost jejího předcházení, rozbor chyb se zaměřením na učební osnovy ruského jazyka pro ZŠ (SŠ). Interference v ústním a psaném projevu (vyplňování dotazníku aj.). Prezentace práce studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jeskova, N. A. Izbrannyje raboty po rusistike: fonologija, morfonologija, morfologija, orfografija, leksikografija. Moskva: Jazyki slavjanskich kul´tur, 2011. ISBN 978-5-9551-0455-3.
-
Základní:
Sirotinina, O. B. Russkij jazyk: sistema, uzus i sozdavajemyje imi riski.. Saratov: Izdatel´stvo Saratovskogo universiteta, 2013. ISBN 978-5-292-04194-8.
-
Základní:
Krysin, L. P. Sovremennyj russkij jazyk: aktivnyje processy na rubeže XX-XXI vekov. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tur, 2008. ISBN 5-9551-0216-7.
-
Základní:
Krysin, L. P. Sovremennyj russkij jazyk: sistema, norma, uzus.. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tur, 2010. ISBN 978-5-9551-0424-9.
-
Základní:
Šackaja, M. F. Sovremennyje problemy russkogo jazyka: slovoobrazovanije i morfologija: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-1587-1.
-
Doporučená:
časopisecké a sborníkové statě (Bilingvismus a interference - slovanské jazyky. ZČU v Plzni. 2014. ISBN 80-210-2058-X.
-
Doporučená:
Kolosnicyna, G. V. et al. Grammatičeskije etjudy. Učebnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013.
-
Doporučená:
Boučková, E. Interference v ruské morfologii.. Praha, 1967.
-
Doporučená:
Javlenije interferencii při zaimstvovanijach v češskom i russkom jazykách. Serija: Novyje gumanitarnyje issledovanija.. Věstnik Orl.gos.un-ta, 2015.
-
Doporučená:
Javlenije mežjazykovoj polisemii v russko-češskoj interferencii. Filologičskije nauki. Voprosy teorii i praktiki.. Tambov, Gramota, 2016.
-
Doporučená:
Zatovkaňuk, M. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Praha, 1979.
-
Doporučená:
RACHILINA, E. O jazykovoj interferencii i lingvističeskich korpusach russkogo jazyka.. 2015.
-
Doporučená:
Vlček, J. Porovnání slovní zásoby ruského jazyka se slovní zásobou českého jazyka. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Rudincová, B. Praktičeskaja funkcional´naja grammatika russkogo jazyka: dlja studentov-bakalavrov. Ostrava, 1998. ISBN 80-7042-494-X.
-
Doporučená:
Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha, 1981.
-
Doporučená:
Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. VŠ příručka pro stud. ruského jazyka a lit. na FF a FPE.. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Rusko-češskaja frazeologičeskaja interferencija v lexiko-frazeologičkch slovarjach. Kollektivnaja monografija.. Sankt-Peterburg ? Greifswald, 2014.
-
Doporučená:
otvetstvennyj redaktor L.P. Krysin. Russkij jazyk segodnja. Vyp. 2, Aktivnyje jazykovyje processy konca XX veka. Moskva: Azbukovnik, 2003. ISBN 5-93786-044-6.
-
Doporučená:
Russko-češskaja interferencija na načal´nom i prodvinutom etapach izučenija. Mir russkogo slova, 2015.
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno : Masarykova univerzita, 1999. ISBN 80-210-2058-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat všechny jazykové plány ruského jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést všestranný jazykový rozbor |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobně popsat ruskou morfologii v česko ruském plánu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokázat pochopení příčin vzniku interference |
nalézat možnosti předcházení interference v oblasti lexikální a gramatické |
zvládat rozbor interferenčních jevů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|