|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / MOR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
MOR2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Morfologie RJ 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vyložení dalších morfologických jevů morfologického systému ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Přednášky se zaměřují na okruhy: zájmena (charakteristika, klasifikace), číslovky (charakteristika, klasifikace, paradigmatika, pravopis, vyjádření hodin, matematické výrazy), slovesa (klasifikace a časování neproduktivních sloves), příslovce, předložky, spojky, citoslovce, modální slova, morfematický rozbor věty. Seminář navazuje na přednášky a soustředí se na praktické procvičování morfologických jevů ve srovnávacím rusko-českém plánu.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka na seminářích 75 %.
Zápočet: 3 zápočtové testy zaměřené na základní okruhy probírané látky, seminární práce (analýza úzce zaměřené morfologické problematiky)
Zkouška (kombinovaná): zodpovězení 2 teoretických otázek z látky probírané v předmětech JAPRR, MOR1 a MOR2, morfematický rozbor textu
|
Obsah
|
1. Zájmena - charakteristika, klasifikace. Osobní a přivlastňovací zájmena. Zvratné zájmeno. 2. Zájmena ukazovací, tázací, vztažná a neurčitá. 3. Záporná zájmena v porovnání s češtinou. 4. Číslovky - charakteristika, klasifikace. Číslovky základní-skloňování a použití, vyjádření počítaného předmětu. 5. Číslovky řadové; vyjádření hodin, matematické výrazy. 6. Slovesa produktivní a neproduktivní. Neproduktivní slovesa na -ť: sprjatať, pisať,
Neproduktivní slovesa na -: , ...; -zti: vezti . 7. Neproduktivní slovesa stavať, uznavať, peredavať; slovesa na
njať; vzjať. 8. Neproduktivní slovesa s plnohlasím; slovesa na iť (liť); n -yť (myť). 9. Neproduktivní slovesa mající
různé zvláštnosti při časování (peť, obuť, idti, jechať, dať aj.). Významy předpon. 10. Částice klasifikace a jejich
použití v porovnání s češtinou. Spojky. 11. Předložky v porovnání s češtinou. Příslovce. 12. Citoslovce, modální slova.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-486-7.
-
Základní:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské morfologie II.. FPE ZČU v Plzni, plzeň, 2004. ISBN 80-7043-272-1.
-
Základní:
Skvorcova, G. L. Glagoly dviženija - bez ošibok: posobije dlja studentov, izučajuščich russkij jazyk kak inostrannyj.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2008. ISBN 978-5-88337-058-7.
-
Základní:
Doleželová, Eva. Lekcii po morfologii russkogo jazyka. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1592-6.
-
Základní:
Ermančekova, V. S. Povtorjajem padeži i predlogi: korrektirovočnyj kurs dlja izučajuščich russkij jazyk kak vtoroj.. Sankt-Peterburg: "Zlatoust", 2009. ISBN 978-5-88337-041-9.
-
Základní:
Šackaja, M. F. Sovremennyje problemy russkogo jazyka: slovoobrazovanije i morfologija: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-1587-1.
-
Rozšiřující:
Svobodová, Jiřina. Cvičení z ruské slovotvorby. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-192-X.
-
Rozšiřující:
Švedova, N. Russkaja grammatika. I. Moskva, 1980.
-
Rozšiřující:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Doporučená:
Mistrová, V., Oganesjanová, D., Tregubová, J. Cvičebnice ruské gramatiky. 12 000 příkladů s řešením.. Polyglot Praha, 2004. ISBN 80-86195-29-5.
-
Doporučená:
Kozílková, J. Cvičebnice ruské morfologie. Olomouc, 1991.
-
Doporučená:
Kolosnicyna, G. V. et al. Grammatičeskije etjudy. Učebnoje izdanije.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2013.
-
Doporučená:
Mrhačová, E. Morfologie ruského jazyka - slovesná flexe. Ostrava, 1987.
-
Doporučená:
Adamec, P., Hrabě, V. a kol. Morfologie ruštiny. I. Brno, 1996.
-
Doporučená:
Žaža, Stanislav. Morfologie ruštiny I. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1454-7.
-
Doporučená:
Adamec, Přemysl. Morfologie ruštiny II. 2. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3145-X.
-
Doporučená:
Panova, G. I. Morfologija russkogo jazyka: enciklopedičeskij slovar´-spravočnik.. Moskva: KomKniga, 2010. ISBN 978-5-484-01157-5.
-
Doporučená:
BOGDANOV, S.I., Jevtjuchin, V.B.:. Morfologija sovremennogo russkogo jazyka: učebnik dlja vysšich učebnych zavedenij. S.-Peterburg: Russkij mir, 2013. ISBN 978-5-8465-0983-2.
-
Doporučená:
Kopeckij, Leontij Vasiljevič. Morfologija sovremennogo russkogo literaturnogo jazyka. 2. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Novaja rusistika:. Novaja rusistika : meždunarodnyj žurnal sovremennoj filologičeskoj i areal?noj rusistiki / šéfredaktor Ivo Pospíšil.. Brno: Česká asociace slavistů, 2017.
-
Doporučená:
ŽAŽA, Stanislav. Paradigmatika a akcentuace ruského slovesa. Přízvuk slovesných tvarů.. Brno : Univerzita J.E. Purkyně, 1991. ISBN 80-210-0297-2.
-
Doporučená:
Havránek, B. Příruční mluvnice ruštiny pro Čechy. I.. Praha, 1966.
-
Doporučená:
Vinogradov, V. V. Russkij jazyk. Grammatičeskoje učenije o slove. Moskva, 2001. ISBN 978-5-9551-0327-3.
-
Doporučená:
otvetstvennyj redaktor L.P. Krysin. Sovremennyj russkij jazyk: aktivnyje processy na rubeže XX-XXI vekov. Moskva: Jazyki slavjanskich kul´tur, 2008. ISBN 5-9551-0216-7.
-
Doporučená:
?OLESNIKOVA, S.M. Sovremennyj russkij jazyk v 3 tomach. Tom 2. Morfologija.Učebnik i praktikum dlja akaděmičeskogo bakalavriata.. Moskva, 2017. ISBN 978-5-534-03034-1.
-
Doporučená:
BONDARKO, A.V. Teorija morfologičeskich kategorij i aspektologičeskije issledovanja.. Moskva: Jazyki slavjanskich kul´tur, 2005.
-
Doporučená:
Brčáková, D. a kol. 15 urokov po russkoj morfologii. Praha, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
87
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní pojmy zájmen, číslovek a sloves |
charakterizovat gramatické kategorie zájmen, číslovek a sloves |
vyjmenovat neohebné slovní druhy |
prezentovat paradigmatiku zájmen, číslovek a sloves |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit základní gramatické kategorie zájmen a sloves |
aplikovat praktické návyky paradigmatiky zájmen a sloves |
rozpoznat ve větě neohebné slovní druhy
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit specifika klasifikace a gramatické charakteristiky zájmen a číslovek |
objasnit paradigmatiku zájmen a číslovek |
objasnit klasifikaci a časování neproduktivních sloves |
vysvětlit klasifikaci, specifika a použití neohebných slovních druhů (příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce, modální slova) v porovnání s češtinou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně skloňovat a používat ve větě zájmena a číslovky |
správně časovat a používat neproduktivní slovesa, slovesné vazby a slovesný vid |
určit a charakterizovat neohebné slovní druhy ve větě |
aplikovat pravopisná pravidla (zájmena, číslovky, neproduktivní slovesa) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|