|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PDCJ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PDCJ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Propedeutika didaktiky cizích jazyků
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je teoreticky i prakticky uvést studenty do oborové didaktiky cizích jazyků. Přednášky vymezují obsah a cíl DCJ, určují její kontext a ukazují aktuální stav vědního oboru. Vysvětlují základní pravidla řízení cizojazyčné výuky ve školní třídě nebo v zájmovém vzdělávání a objasňují specifika jednotlivých fází tohoto procesu. Rozlišují dichotomii řečových dovedností a jazykových prostředků v procesu osvojování cizího jazyka. Přinášejí nástin plánování, průběhu a hodnocení vyučovací hodiny a představují účinné postupy výstavby její efektivní a vyvážené struktury. Semináře studentům vštěpují zásady komunikativní a sociokulturní metody ve výuky cizích jazyků v modelových aktivitách. Seznamují je s dostupnými učebnímu pomůckami pro výuku cizího jazyka (ruštiny) a z názornými příklady výuky (videohospitace). Předmět v aplikaci na teoretické a praktické otázky oborové didaktiky staví na vybraných znalostech a dovednostech studentů získaných v pedagogicko-psychologických předmětech společného základu (Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Úvod do studia pedagogiky, Vývojová psychologie, Základy reflexe a hodncoení kvality výuky), reflektuje zkušenosti studentů z Náslechové praxe - bakalářské.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zapojení v rámci interaktivní přednášky. Písemný a zkrácený ústní referát o odborné publikaci zaměřené na DCJ. Studium základní a doporučené literatury. Účast na semináři 75%
|
Obsah
|
1. Didaktika CJ jako věda. 2. Věčné a aktuální otázky DCJ. 3. Hlavní činitelé cizojazyčného vyučování-učení se. 4. a 5. Základy metodiky výuky jazykových prostředků. Jazyk a řeč ve výuce CJ .6. a 7. Základy metodiky výuky řečových dovedností. 8. Komunikativní a sociokultuní metoda ve výuce CJ. 9. Přehled učebnic pro výuku ruského jazyka. Práce s metodickou příručkou. 10. Typologie žáků. Motivace. Hodnocení. 11. Plánování, průběh a evaluace vyučovací jednotky. 12. Specifika zájmového vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici na moodle.zcu.cz.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků: Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult.. Praha, 1988.
-
Základní:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
-
Základní:
AKIŠKINA, A. A., KAGAN, O. E. Učimsja učiť. Dlja prepodavatelja russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva, 2012. ISBN 978-5-88337-044-0.
-
Základní:
Petriková, A., Kuprina, T., Gallo, J. Vvedennie v didaktiku i mežkul´turnuju kommunikaciju. Prešov: Filozofická fakulta, 2013. ISBN 978-80-555-9766-8.
-
Základní:
Janíková, Věra. Výuka cizích jazyků. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3512-2.
-
Rozšiřující:
SOORAAR, N., ZAMKOVSKAJA, N. Interaktivnyje metody prepodavnija.. Sankt-Peterburg, 2004. ISBN 5-86547-318-2.
-
Doporučená:
NEČASOVÁ, P., PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům.. Praha, 2006. ISBN 80-7290-281-4.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, V. Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků.. Brno, 2013. ISBN 978-80-210-6683-0.
-
Doporučená:
Buttner, Amy. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků : praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní termíny pedagogik, obecné a vývojové psychologie |
popsat gramatický systém ruského jazyka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ruský jazyk ve všech řečových dovednostech na úrovni B2 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní kontext výuky cizích jazyků |
určit základní strukturu oboru výuky cizích jazyků (řečové dovednosti a jazykové plány) |
vystihnout základní pravidla řízení cizojazyčné výuky ve školní třídě nebo v zájmovém vzdělávání |
vyjmenovat dostupné učební pomůcky pro výuku cizího jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyhodnotit modelovou aktivitu v cizojazyčném vyučování |
představit odborný článek z oborové didaktiky před skupinou |
na základě reflexe rozpoznat motivující a demotivující prvky v jazykové výuce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|