|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / PRAN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
PRAN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Praktický jazyk a reálie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KRF/PRAR2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozvíjení řečových dovedností a jazykových prostředků, rozvíjení slovní zásoby a procvičování gramatických a pravopisných jevů v mluveném i písemném projevu (s přihlédnutím k návaznosti na probíranou látku v předmětu Morfologie RJ 1); rozšíření vědomostí z reálií, dále rozvíjení povědomí o ruské kultuře (četba a rozbor textu v rámci doporučené četby). Výuka se zaměřuje na témata: člověk a jeho zevnějšek, charakterové vlastnosti, zdraví člověka a lékařská péče. Studenti dosahují jazykové úrovně B2.2. V oblasti reálií se přednášky zaměřují na vybrané aktuální okruhy ze života ruské společnosti a uvádějí je širších a hlubších historicko-politicko-ideových souvislostí a interdisciplinárních vztahů. Vysvětlují obecné interkulturní jevy (národnostní identita, mentální mapování, utváření etnostereotypů a národních imagí, kulturní šok). Obsah předmětu je částečně proměnlivý a odvíjí se od aktuální společenské a politické situace v RF. Na seminářích studenti prezentují své referáty a pracují s autentickými zpravodajskými a publicistickými texty a texty precedentními. Provádějí kvantitativní a kvalitativní monitoring českých médií ve vztahu k Rusku a rešerše ruských zpravodajských portálů. Jsou vedeni k efektivnímu získávání a vyhodnocování informací, učí se práci se zdroji. Je poukazováno na různost interpretací jedné a téže události. Aktivity na seminářích podněcují kritické myšlení, zlepšují prezentační dovednosti studentů. Předmět zakládá interkulturní kompetenci, vede ke kýženým interkuluturním postojům a sebereflexi. Jsou procvičovány všechny řečové dovednosti v ruštině.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní práce na přednáškách a seminářích, průběžné plnění úkolů, vedení karty vlastních deficitů a vzdělávacích cílů, online portfólia EJP a rusko-českého slovníku (s ověřením znalosti slovní zásoby v rámci zápočtu), písemná práce: sestavení vlastního "kulturního životopisu" v rozsahu 4 nms.
Zkouška: Student prokazuje zkvalitnění všech řečových dovedností v samostatném ústním monologickém a dialogickém projevu v rozsahu stanovených tematických okruhů. Ve formě výkladu prezentuje dílčí téma z ruských reálií (5 minut).
|
Obsah
|
1.Zevnějšek člověka dílčí úkoly: postava a obličej; měkký znak a charakter; pohádka princezna a bandita; reálie: Rusko v aktuálním světovém kontextu. Kdo je český rusista XXI století? Kdo je učitel ruského jazyka XXI století?
2.Procvičování a upevňování slovní zásoby, dialogy aj.; reálie: mentální mapování, Rusko a jeho imperiální ambice.
3.Charakter člověka - povahové rysy člověka, povolání a charakter; reálie: utváření národní identity, analýza textu ruské hymny z hlediska identity a hodnot.
4.Portrét a charakter v literatuře (portrét Pečorina; osobnost M.V.Lomonosova aj.); reálie: systém (národních) hodnot, hodnoty jako jádro kultury, cibulový mode kultury, ruská kultura v typologii kultur, otázka Východu a Západu, sémantický rozbor oficiálních státnických projevů.
5.Charakterové rysy ve frazeologii; řečová etiketa omluva, údiv, výčitka, námitka aj.; image státu (struktura, determinující faktory, autoimage, heteroimage).
6.Nemoci a péče o lidské zdraví - slovní zásoba, dialogy; reálie: etnostereotypy (teorie vzniku, analýza jejich praktických projevů), založení interkulturního deníku studetů.
7.U lékaře odborná lékařská péče, nemoci a jak je léčíme; reálie: interkulurní komunikace (teorie a složky interkulturní komunikace), diskomunikace a riskantní zóny v komunikaci učitel jako interkulturní mluvčí.
8.Lázeňská péče (K.Vary., M.Lázně), reálie: vyhodnocení a analýzy interkulturního deníku, simulační hry na interkultusní témata, sebereflexe
9.Lázeňská péče v RF; reálie: ruská masmédia, mechanismy politické, novinářské a reklamní propagandy. Sémantická analýza vybraného aktuálního mediatextu.
10.Možnosti práce s literárními ukázkami, verši, obrázky, internetovými zdroji (S.Michalkov-36,5; anatomie lidského těla; na lékařské prohlídce, hypochondr aj.); reálie: jazyk jako součást národní identity, prezentace referátů.
11.Poskytování první pomoci při různých úrazech, popáleninách, otravách apod.; reálie: prezentace referátů.
12.Lidské tělo ve frazeologii; výběr brýlí a kontaktních čoček; reálie: souhrnné opakování.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici na moodle.zcu.cz.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Andrej Artemov, Ph.D. (50%),
Gigla Dzhyndzholiia, Kandid. filologických věd (100%),
Mgr. Michaela Pešková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Akišina, A. A. Emocii i mnenija: vyraženije čuvstv v russkom jazyke: posobije po razvitiju russkoj ustnoj reči.. Moskva: Russkij jazyk. Kursy, 2023. ISBN 978-5-88337-041-9.
-
Základní:
pod obščej redakcijej V.D. Černjak. Russkij jazyk i kul´tura reči: učebnik dlja bakalavrov. Moskva: "Jurajt", 2012. ISBN 978-5-9916-1585-3.
-
Rozšiřující:
Kuzněcovová, O., Ondrejčeková, E., Dekanová, E. Vy govoritě po-russki?. Nitra, 1998.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina; Vyčichlová, Ema. Cvičebnice ruštiny 1. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1995. ISBN 80-7043-139-3.
-
Doporučená:
Rykovská, Milena; Svobodová, Jiřina. Cvičebnice ruštiny 2. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7043-194-6.
-
Doporučená:
Dekanová, E., Ondrejčeková, E. DA! Ruština. Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-64-5.
-
Doporučená:
Vysloužilová, Eva. Nezapomínejme ruštinu : ruská konverzace na základě translatologie pro středně pokročilé. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0079-0.
-
Doporučená:
Skácel, Josef. Praktická cvičení z ruského jazyka : [Dočasná vysokoškolská učebnice]. Díl I. - Část B /.
-
Doporučená:
Mrhačová, Eva. Praktická cvičení z ruského jazyka Díl II. Část A.
-
Doporučená:
Purm, Radko. Putešestvija - Vstreči. I. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-508-8.
-
Doporučená:
Stěpanová, L. Reálie současného Ruska.. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2855-0.
-
Doporučená:
Krystýnková, J. Ruská textová cvičebnice. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Svobodová, Jiřina; Rykovská, Milena. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-604-2.
-
Doporučená:
Strel´čuk, J. N. Russkij jazyk i kul´tura reči v inostrannoj auditorii: teorija i praktika: učebnoje posobije.. Moskva: "Flinta", 2020. ISBN 978-5-9765-1008-1.
-
Doporučená:
Janešová, J., Horvátová, M., Hříbková, R. Ruština ihned k použití - jazykový aktivátor.. Praha, 2013. ISBN 9788073353346.
-
Doporučená:
Navrátilová, J. Ruština, konverzace a slovník. Praha, 2012. ISBN 9788072404056.
-
Doporučená:
Nekolová, Camutaliová, Vasilijeva-Lešková. Ruština (nejen) pro samouky + klíč + 3 CD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7335-112-0.
-
Doporučená:
Ivanova M.,Franta,M.a kol. Ruština. Otázky & odpovědi. Nejen k maturitě.. INFOA Dubicko, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
-
Doporučená:
Barnet, Vladimír. Ruština pro pokročilé. V nakl. Leda 2., upr. vyd. Voznice : Leda, 2007. ISBN 978-80-7335-104-5.
-
Doporučená:
Pařízková, Š. Ruština pro samouky a začátečníky. Havlíčkův Brod, 2007. ISBN 978-80-903072-6-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vývoj ruské historie |
podrobněji pojednat o gramatickém systému ruštiny, o jednotlivých slovních druzích a gramatických kategoriích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B2.1 v rámci témat probíraných v předmětu KRF/PRAR a KRF/PRAR1 |
orientovat se v mapě RF |
správně vyslovovat a intonovat v ruštině |
vyhledávat informace v odborných časopisech. lingvistického i edukačního zaměření, ve slovnících a na lingvistických portálech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pojednat o gramatických a pravopisných jevech v návaznosti na látku probíranou v předmětu KRF/MOR1 |
charakterizovat jednotlivé etapy v historickém vývoji Ruska |
pojednat o ruských kulturních institucích |
vysvětlit aktuální postavení RF ve světě |
definovat termíny, jako image, stereotyp, národní identita, Big-C Culture a small-c culture, precedentní jevy, interkulturní komunikace a mentální mapování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komunikovat v rámci všech řečových dovedností na úrovni B 2.2 |
vést a monolog, dialog a diskusi na konkrétní témata (člověk a jeho zevnějšek, charakterové vlastnosti, zdraví člověka a lékařská péče, lázeňství) |
používat slovní zásobu k těmto tématům |
psát texty na daná témata dle jazykové normy |
provést rozbor textu v rámci doporučené tematické četby |
využívat ruská masmédia k získávání informací a osvojování aktuální slovní zásoby |
respektovat řečovou etiketu a etiketu chování ve vybraných situacích (tělesná kultura) |
diskutovat nad aktuálními tématy týkajícími se Ruska a ruštiny, vyjádří vlastní názor |
kriticky pracovat s různými zdroji |
rozeznat riskantní zóny v interkulturní komunikaci a předcházet jim |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|