|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / RLIT2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
RLIT2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ruská literatura 20. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KRF/RLIT1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání přehledu o komplikovaném procesu vývoje ruské literatury XX. století od tzv. stříbrného věku (90. léta XIX. st. - 10. léta 20. st.) do období "perestrojky" (1985) s ohledem na přehodnocovací tendence tohoto vývoje. Sledovány budou vztahy politiky, ideologie a umění, působení cenzury a autocenzury, fenomény emigrace a "vnitřní emigrace" a normativní kritiky. V návaznosti na poznatky získané v předmětu Literární propedeutika bude předmět zaměřen na rozvíjení schopnosti vidět jednotlivé fenomény v širších souvislostech. Na seminářích studenti pod vedením vyučujícího čtou, analyzují a interpretují originální vybrané vybrané umělecké texty daného období a prezentují referáty.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast, prezentace jednoho díla z hlediska jeho zařazení do kontextu literárního vývoje, se znalostí kritických ohlasů a uvedením vlastního hodnocení. Účast na seminářích 75%.
Zkouška: Přečtení minimálně deseti významných děl ruské literatury XX. století, předložení čtenářského deníku. Ústní prokázání znalostí probíraných témat.
|
Obsah
|
1. Periodizace ruské literatury 20. století (20. léta - konec XX. st.), charakteristika jednotlivých etap z hlediska historického, kulturního a společenského.
2. Politický a ideologický tlak na literaturu v první polovině 20. století (30.-50. léta), působení cenzury, absence literární kritiky.
3. - 4. 20. léta - koexistence realismu a modernistických směrů (např. futurismus, akmeismus) a jejich hlavní představitelé (Majakovskij, Blok, Achmatovová).
5. 30. léta - socialistický realismus. Budovatelský román. Oficiální, "neoficiální" (později "samizdat"). Tvorba M. Šolochova.
6. Exilová literatura, hlavní představitelé těchto proudů.
7. 2. polovina 50. let - 60. léta - období "tání". Kvalitativní posun v literárním vývoji. Axjonov, Trifonov.
8. - 9. Literatura 60. a 70. let, tematické dělení. Venkovské, válečné, městské téma a jejich hlavní představitelé.
10. - 11. Filozoficko-mytologická linie v ruské literatuře. Tvorba M. Bulgakova, Č. Ajtmatova.
12. Filozofická próza. Tvorba B. Pasternaka.
13. Diskuse.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sováková, Jana; Zahrádka, Miroslav. Literaturnyje tečenija i ličnosti russkoj literatury XX veka. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-589-8.
-
Základní:
Sováková, J., Filippov, V. Od Slova o pluku Igorově k postmodernismu. Fraus Plzeň, 1999.
-
Základní:
Russkaja literatura na rubeže XX-XXI vekov. Moskva: Žurnal "Voprosy literatury", 2011. ISBN 978-5-9901021-3-2.
-
Základní:
Skarlygina, J. J. Russkaja literatura XX veka: na rodine i v emigracii. Moskva: Nestor-Istorija, 2012. ISBN 978-5-98187-931-9.
-
Základní:
Kasack, Wolfgang; Klepikovová, Xenie. Slovník ruské literatury 20. století. Praha : Votobia, 2000. ISBN 80-7220-084-4.
-
Doporučená:
Honzík, J. Dvě století ruské literatury. Torst, 2000.
-
Doporučená:
pod red. Meskina, V. A. Istorija russkoj literatury XX - načala XXI vekov. Učebnik i praktikum dlja akademičeskovo bakalavrijata.. Moskva, Jurajt, 2016. ISBN 978-5991660013.
-
Doporučená:
pod red. V. I. Korovina. Istorija russkoj literatury XX - XXI veka. Učebnik dlja vuzov v 3 častjach.. Moskva, 2014.
-
Doporučená:
pod red. V. A. Meskina. Istorija russkoj literatury XX - XXI vekov. Učebnik i praktikum dlja akademičeskovo bakalavriata.. Moskva, 2016.
-
Doporučená:
Petelin, V. V. Istorija russkoj literatury XX veka.. Moskva: Centrpoligraf, 2012. ISBN 978-5-227-03914-9.
-
Doporučená:
Berdinskich, V. A. Istorija russkoj poezii: modernizm i avangard.. Moskva: Izdatel´stvo "Lomonosov", 2013. ISBN 978-5-91678-174-8.
-
Doporučená:
Celerová, Jaroslava; Sováková, Jana. Kapitoly z ruské literatury 80. a 90. let 20. století. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1994. ISBN 80-7044-068-6.
-
Doporučená:
Polonskij, V. V. Meždu tradicijej i modernizmom: russkaja literatura rubeža XIX-XX vekov: istorija, poetika, kontekst. Naučnoje izdanije.. Moskva: IMLI RAN, 2011. ISBN 978-5-9208-0389-4.
-
Doporučená:
Mednis, N. J. Poetika i semiotika russkoj literatury. Moskva: Jazyki slavjanskoj kul´tury, 2011. ISBN 978-5-9551-0482-9.
-
Doporučená:
Zahrádka, Miroslav. Ruská literatura XX. století : (literární proudy a osobnosti). V Olomouci : Periplum, 2003. ISBN 80-86624-08-0.
-
Doporučená:
Eliáš, A. a kol. Ruská literatura 18. ? 21. storočia.. Bratislava, 2013. ISBN 978-80-224-1344-2.
-
Doporučená:
Lysoj, I. A. Russkaja litěratura XX veka. Moskva, 1998.
-
Doporučená:
Pechtěrev, A.S., Klapka, J. Russkaja litěraturnaja emigracija v Čechoslovakii. Praha-Brno, CDVU MU, 1993.
-
Doporučená:
Zahrádka, Miroslav. Současní ruští prozaici. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-332-1.
-
Doporučená:
Korzov, J., Ševčenko, L. I., Zajarnaja, I. S. Sovremennaja russkaja litěratura. Kijev, 2003. ISBN 966-581-417-4.
-
Doporučená:
Gorjunova, I. Sovremennaja russkaja literatura: znakovyje imena: (stat´ji, recenzii, intervju).. Moskva: "Vest- Konsalting", 2012. ISBN 978-5-91865-127-8.
-
Doporučená:
Suchin, I. N. Teorija literatury. Praktičeskaja poetika.. Sankt-Peterburg, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat vývojové etapy ruské literatury 20. století v širším kulturním a společenském kontextu |
Charakterizovat negativní vlivy ideologie a cenzury na literární proces |
Vysvětlit fenomén exilové literatury |
Charakterizovat tvorbu významných spisovatelů 20. století v kontextu evropského písemnictví |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Vysvětlit specifičnost vývoje ruské literatury 20. století ve srovnání s literárním procesem v Evropě |
Provést literárněvědnou analýzu stěžejních děl ruské oficiální i exilové literatury 20. století |
Charakterizovat tzv. normativní kritiku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se dokáže orientovat v literárním kontextu 20. století, je schopen interpretovat základní díla tohoto období |
hodnotit literární proces 20. století z hlediska současnosti |
charakterizovat literární proces v ruské literatuře 20. století z hlediska literárních směrů (od modernismu k postmodenismu) |
charakterizovat literární tvorbu 20. století z hlediska využívání uměleckých postupů a prostředků |
orientovat se v literárním kontextu 20. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Samostatně interpretovat významná díla ruské oficiální a exilové literatury 20. století |
srovnat hodnocení vybraných děl v současné a dobové kritice |
samostatně pracovat s informačními zdroji a odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|