|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / SYNR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
SYNR
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Syntax RJ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz poskytuje teoretický výklad o skladbě ruského jazyka a praktické procvičení znalostí na autentickém textovém materiálu. Přednášky objasňují pojmy, jako syntaktická jednotka, predikace, koordinace, determinace, vykládají systém větných členů, typy syntaktických vztahů ve slovním spojení, větě jednoduché a v souvětí, principy klasifikace vět atd. Studenti se nejen seznamují s teoretickým materiálem, ale učí se kriticky hodnotit různorodé přístupy, interpretace a systém klasifikací vlastní různým ruským a českým syntaktikům. Cílem seminářů je praktická syntaktická analýza slovního spojení, věty jednoduché, souvětí a mnohačlenné věty a také osvojení a zautomatizování větných struktur typických pro ruštinu.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích, splnění průběžných testů a závěrečného testu (minimálně na 70%). Účast na seminářích 75%.
Zkouška: ústní zodpovězení dvou teoretických otázek a syntaktický rozbor neadaptovaného textu.
|
Obsah
|
Základní pojmy tradiční a novodobé syntaxe. Věta a výpověď. Větné členy, syntaktické vztahy uvnitř věty jednoduché a souvětí. Větné modely. Souvětí souřadné a podřadné. Slovosled. Interpunkce.
Tematické celky:
1. Věta a výpověď. Akt predikace (aktualizace). Klasifikace vět.
2. Syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjadřování.
3. Problematika větných členů. Syntaktické jevy nemající status větně-členský.
4. Větné členy základové (podmět, predikát).
5. Větné členy nezákladové (objekt, atribut, adverbiále, doplněk).
6. Zvláštnosti ve větných celcích: polovětné konstrukce přechodníkové, participiální.
7. Slovosled a aktuální členění.
8. Podmětné a bezpodmětné struktury. Pojem valence.
9. Souvětí. Parataxe a parataktické (souřadné) souvětí.
10. Hypotaxe a hypotaktické (podřadné) souvětí.
11. Složité souvětí.
12. Slovosled a aktuální členění. Shrnutí zvláštností ruského syntaktického systému.
13. Základy nadvětné syntaxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kurz je k dispozici v moodle.zcu
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Česal, Bedřich; Vyčichlová, Ema. Cvičení z ruské syntaxe. I., Věta jednoduchá. V Plzni : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-906-0.
-
Základní:
Česal, B., Vyčichlová, E. Cvičení z ruské syntaxe. II., Souvětí. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-372-0.
-
Základní:
Česal, B., Vyčichlová, E. Cvičení z ruské syntaxe. III., Klíč k překladovým cvičením. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-409-3.
-
Základní:
Kubík, Miloslav. Russkij sintaksis v sopostavlenii s češskim : Vysokošk. učebnice pro posl. fakult připravujících učitele. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Ivanova, I. S. et al. Sintaksis: praktičeskoje posobije po russkomu jazyku kak inostrannomu. 3-je izdanije.. Sankt-Peterburg: "Zlatoust", 2011. ISBN 978-5-86547-470-8.
-
Rozšiřující:
Bauer, J. a kol. Příruční mluvnice pro Čechy. II. 2. vyd. Praha, SPN, 1979.
-
Rozšiřující:
Flídrová, H., Žaža, S. Russkij sintaksis v sopostavlenii s češskim.. Olomouc, 2005.
-
Doporučená:
Norman, B. J. Kognitivnyj sintaksis russkogo jazyka: učebnoje posobije. Učebnoje izdanije.. Moskva: "Flinta", 2013. ISBN 978-5-9765-1586-4.
-
Doporučená:
Balandina, N. V., Grekova, O. K., Kiržanova, S. V. Krasilnikova, L. V., Kuzminova, E. A. Kommunikativnyj sintaxis russkogo jazyka: učebnoje posobije dlja inostrannych magistrantov-lingvistov.. Moskva, Max Press, 2017.
-
Doporučená:
BABALOVA, L. L. Praktikum po russkoj grammatike: č 2. Sintaksis prostogo i složlogo predloženija. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2013. ISBN 978-5-88337-233-8.
-
Doporučená:
ŠVEDOVA, Natalija Jul´jevna. Russkaja grammatika II. Sintaksis. Moskva : Nauka, 1980.
-
Doporučená:
Barnetová, V. a kol. Russkaja grammatika 2. Vydání 1. Praha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Popovskaja, L.V.,Licočenko, O.V. Russkij jazyk dla inostrancev: praktikum.. Rostov-na-Donu: Feniks, 2013. ISBN 978-5-222-20242-5.
-
Doporučená:
Flídrová, H., Žaža, S. Russkij sintaksis v sopostavlenii s češskim.. Brno: Tribun EU, 2013. ISBN 978-80-263-0355-8.
-
Doporučená:
VALGINA, N. S. Sintaksis sovremennogo russkogo jazyka. Moskva : Angar, 2000.
-
Doporučená:
Lazutkina, E. M. Slovar grammatičeskoj sočetajemosti slov russkovo jazyka. Moskva, AST-Press, 2012. ISBN 978-5-462-01146-7.
-
Doporučená:
VALGINA, N. S.; ROZENTAL, D. E.; FOMINA, M. I. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva : MGU, 2002.
-
Doporučená:
Melikjan, V. J. Sovremennyj russkij jazyk: sintaksičeskaja frazeologija: učebnoje posobije. Učebnoje izdanije.. Moskva: "Flinta", 2014. ISBN 978-5-9765-1697-7.
-
Doporučená:
VALGINA, N. S. Sovremennyj russkij jazyk. Sintaksis.. Moskva : Vysšaja škola, 2003. ISBN 5-06-004540-4.
-
Doporučená:
Vychodilová, Z. Výrazová úspornost v syntaxi současné ruštiny. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2886-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
38
|
Celkem
|
98
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit místo syntaxe mezi ostatními jazykovými podsystémy |
definovat základní syntaktické jednotky: slovní spojení, věta |
objasnit podstatu syntaktických vazeb ve slovním spojení a větě |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat v textu souřadná a podřadná syntaktická spojení |
určit větné členy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit specifika takových syntaktických vztahů, jako predikace, koordinace, determinace |
vysvětlit principy klasifikace slovních spojení a vět |
prezentovat rozdíly v přístupech ruských a českých syntaktiků k jednotlivým syntaktickým jevům |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit typy syntaktických spojení a syntaktických vztahů na úrovni věty |
provést syntaktickou analýzu věty různého typu (věta jednoduchá, souvětí, mnohočlenná věta) |
vystihnout rozdíl mezi skladbou věty v ruštině a v češtině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|