|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / EAN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
EAN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ekonomická antropologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/CSATX
|
Vyloučené předměty
|
KSA/CSAT
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit teorie a modely, které antropologové používají při studiu ekonomického chování. Studentstvo bude seznámeno s různými způsoby produkce, distribuce, směny a spotřeby v minulých i v současných společnostech, a to v kontextu různých teoretických přístupů. Pozornost bude věnována též problémům, které jsou spojeny s ekonomickým chováním v současné komplexní společnosti.
|
Požadavky na studenta
|
a) Každý týden přečíst literaturu do semináře.
b) Prezentovat alespoň jednou v semináři.
c) Vypracovat esej na zvolené téma, které zapadá do témat probíraných v přednáškách nebo na seminářích.
d) Přečíst povinnou literaturu k přednáškám.
e) Složit závěrečný test.
|
Obsah
|
1. Úvod do ekonomické antropologie
2. Lovectví a sběračství
3. Pastevectví a zahradničení
4. Zemědělství
5. Prekapitalistická a kapitalistická ekonomika
6. Směna
7. Trh a peníze
8. Politická ekonomie a teorie světových systémů
9. Formalismus, substantivismus a kulturalismus
10. Ekonomická nerovnost a nerovnoměrný rozvoj
11. Práce
12. Masová spotřeba a nakupování
13. Globální ekonomika a neoliberalismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Mašek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Patrik Galeta, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavel Mašek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Ladislav Šmejda, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hann, Chris; Hart, Keith. Economic anthropology : history, ethnography, critique. 2011. ISBN 978-0-7456-4483-7.
-
Základní:
Wilk, Richard R. Economies and cultures : foundations of economic anthropology. Oxford : Westview Press, 1996. ISBN 0-8133-2058-5.
-
Základní:
Gudeman, Stephen. The anthropology of economy : community, market, and culture. Malden : Blackwell, 2001. ISBN 978-0-631-22567-6.
-
Rozšiřující:
CARRIER, James G.. A Handbook of Economic Anthropology. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2006. ISBN 978-1-84545-514-9.
-
Rozšiřující:
Bourdieu, Pierre. Distinction : a social critique of the judgement of taste. Cambridge : Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-21277-0.
-
Rozšiřující:
Graeber, David. Dluh : prvních 5000 let. Brno : BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0044-5.
-
Rozšiřující:
Gudeman, Stephen. Economic persuasions. New York : Berghahn Books, 2009. ISBN 978-1-84545-436-4.
-
Rozšiřující:
Gudeman, Stephen. Economy's tension : the dialectics of community and market. New York : Berghahn Books, 2008. ISBN 978-1-84545-514-9.
-
Rozšiřující:
Mauss, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-77-X.
-
Rozšiřující:
MILLER, Daniel. Stuff. Cambridge: Polity Press, 2009. ISBN 0-7456-4424-4.
-
Doporučená:
MILLER, Daniel. A Theory of Shopping. Cambridge: Polity, 2013.
-
Doporučená:
BOURDIEU, Pierre. Acts of Resistance: Against the Tyranny of the Market. New York: New Press, 1999. ISBN 1-56584-523-4.
-
Doporučená:
HO, Karen. Liquidated: An Ethnography of Wall Street. B.m.: Duke University Press, 2009.
-
Doporučená:
MILLER, Daniel. Material culture and mass consumption. Oxford: Blackwell, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
číst porozumět textům v anglickém jazyce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat odborný text |
uvažovat v základních sociálně-antropologických pojmech |
využívat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a vysvětlit přístup a potenciál ekonomické antropologie. |
popsat a vysvětlit rozličné formy produkce, distribuce a konzumace zdrojů z antropologické perspektivy |
charakterizovat a popsat klíčové teorie, metodologii, a klasické studie ekonomické antropologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vztah mezi ekonomickou a sociální sférou |
kriticky přehodnotit přijímané informace |
aplikovat teorie a metody ekonomické antropologie na vlastní výzkum |
navrhnout a provést antropologický výzkum ekonomických aspektů společnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|