|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9ETOL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9ETOL
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/9ETOL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vymezení etologie jako vědy, historie, základní prvky chování. Nervová a hormonální regulace chování. Uplatnění smyslů. Etogenetika (vrozené a naučené, vrozené reflexy, zrání chování). Druhy učení a paměť. Sociální chování (sociobiologie, agresivita, souboje, eusocialita, hierarchie, živočišné společnosti). Teritorialita (obhajování, velikost, home range). Biokomunikace (typy signálů, účinnost a dosah). Sexuální chování, námluvy (lákání partnera, říje, výběr partnera, sexuální selekce). Mating systems (typy heterosexuálních svazků). Péče o potomstvo, rodičovské chování (investice, strategie K-r). Biorytmy. Etologické pokusy (typy pokusů, vyhodnocování).
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test
|
Obsah
|
1. Etologie - základní pojmy. 2. Neuroetologie, hormonální regulace: Nervová soustava, humorální - hormonální regulace, hormonální regulace sexuálního chování samců a samic, stres a stresové hormony. 3. Smysly. 4. Ontogeneze chování, Etogenetika:Vrození a naučené, druhová paměť, individuální paměť, vrozené programované chování, vrozené reflexy, genetika chování, Kaspar-Hauserovy pokusy, embryonální ontogeneze a raná zkušenost, zrání chování. 5. Druhy učení a paměť: Vtištění, návyk, klasické podmiňování, operantní podmiňování, napodobování a přenos vyladění, aj. 6. Sociální chování: Sociobiologie, agresivní chování, souboje, ritualizace, sociální hierarchie, eusocialita, helpři, živočišné společnosti. 7. Teritorialita: Obhajování teritoria, samčí a samičí teritoria, velikost, home range. 8. Biokomunikace: Typy signálů, účinnost a dosah, pachové signály, dotyková komunikace a vibrace, zvuková komunikace, nízké a vysoké frekvence, optická komunikace. 9. Sexuální chování, námluvy. 10. Mating systems: Heterosexuální svazky - typy, polygynie, polyandrie, monogamie, promiskuita. 11. Péče o potomstvo, rodičovské chování: Rodičovská investice, strategie K-r, pohlaví a péče o potomstvo, společný odchov mláďat, eusocialita, konflikt rodič x mládě, hnízda a úkryty, péče u obratlovců a bezobratlých. 12. Biorytmy: Spánek, komfortní chování, termoregulační chování, pití a získávání potravy, ochrana před nepřáteli. 13. Etologické pokusy: Pozorování, videonahrávky, vyhodnocování, Morisovo bludiště, etogram, PC program Obserwer, Pavlov, Skinner, šimpanzi a znaková řeč, potkani, myši, hraboši, ptáci. 14. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|