|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9MOBB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9MOBB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Molekulární a buněčná biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MOBB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zopakovat a dále prohloubit znalosti stavby buňky, jejího chemického složení, genomu (včetně genomu člověka) a jeho struktury. Upevnit a prohloubit znalosti o rozdílech ve stavbě prokaryotické a eukaryotické buňky, prohloubit a rozšířit znalosti studia genomů a struktury chromozomů.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění zápočtového testu, prokázání znalostí u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Buněčný cyklus a jeho regulace, apoptóza, nekróza.
2. Reprodukce buněk, mitóza a meióza na molekulární úrovni, důsledky poruch těchto procesů v kancerogenezi a reprodukčním procesu.
3. Proces karcinogeneze, molekulárně genetické metody a jejich aplikace v patologii. Laserová mikrodisekce, Real Time PCR, chipové technologie.
4. Genový imprinting, jeho význam, příklady z lidské genetiky, metody studia.
5. Charakterizace virů, metody jejich detekce a charakterizace.
6. Diferenciace a vývoj mnohobuněčného organismu, problematika homeoboxových genů.
7. Molekuly imunitního systému, jejich funkce a význam v imunitních reakcích, podmíněnost jejich diverzity.
8. Metodické základy biotechnologií, klonování, vektory, restrikční enzymy a jejich význam, metody sledování genové exprese, transgenní zvířata.
9. Problematika klonování zvířat.
10. Genová terapie a možnosti tkáňového inženýrství, farmakogenetika.
11. Identifikace osob, mikrochimerismus, problematika volně cirkulujících nukleových kyselin.
12. Přehled probraných metod - shrnutí (metody molekulární genetiky: PCR a jeho modifikace, sekvenování, metody analýzy genové exprese
13. klonování, přehled mikroskopických technik, imunohistochemie, in situ hybridizace, event. návštěva specializované laboratoře.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
Doporučená:
De Duve, Ch. A Guided Tour of the Living Cell. University Press, 1985.
-
Doporučená:
Vodrážka, Zdeněk. Biochemie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0600-1.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Buněčné základy životních dějů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Vonka, Z. a kol. Kapitoly molekulové biologie. H&H Praha, 1992.
-
Doporučená:
Šmarda J. Metody molekulární biologie. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 9788021038417.
-
Doporučená:
Bresler, Semen Jefimovič. Molekulární biologie. Praha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Vlasák. Molekulární biologie.. Biologická fakulta JCU, 1998.
-
Doporučená:
Žurovec, J. Molekulární biologie živočichů. Biologická fakulta JCU, 1999.
-
Doporučená:
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Obecná biologie. Fortuna Praha, 2000.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-32-8.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. 2.,rozš. vyd. Brno : Stanislav Rosypal, 1997.
-
Doporučená:
Karlson, Peter. Základy biochemie. Praha : Academia, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základního učivo molekulární a buněčné biologie na úrovni bakalářského studia biologie
znát základy replikace, transkripce, translace a jejich regulace
Znát typy rozdělení a příčiny vzniku mutací
znát základy transpozice DNA
znát základní metody molekulární biologie
znát základního učivo genetiky na úrovni bakalářského studia biologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat znalostí z bakalářského studia, nebo si doplnit učivo na této úrovni
analyticky spojovat fakta do smysluplného celku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát chemické složení buňky, biopolymery, chaperony, genomiku. |
Znát genom a jeho strukturu. |
Znát metody studia genomů. |
Znát repetetivní sekvence a transpozony. |
Znát cytoskeletární princip organizace buňky, složky cytoskeletu a jejich funkce. |
Znát mezibuněčné signalizace, hormony a receptory. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popsat stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky. |
Používá terminologii molekulární biologie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|