|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9MODO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9MODO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Modelové organismy ve výuce biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/MODO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Modelové organismy ve výuce biologie je podat přehled o modelových organismech reprezentujících jednotlivé systematické skupiny živých organismů podle moderních systémů. Vytipovat vhodné a běžně dostupné objekty přednostně se vyskytující v ČR. Srovnat s používanými modelovými organismy v učebnicích pro SŠ a ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: poznávání 40 objektů (po 10 z každého oboru) a zařazení do moderního systému.
Zkouška: kombinovaná.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu, vymezení jeho náplně, základní literatura, podmínky splnění zápočtu a zkoušky.
2.-4. Modelové organismy bezcévných rostlin a hub pro výuku biologie na ZŠ a SŠ
5.-7. Modelové organismy cévnatých rostlin pro výuku biologie na ZŠ a SŠ
8.-10. Modelové organismy bezobratlých živočichů pro výuku biologie na ZŠ a SŠ
11.-13. Modelové organismy obratlovců pro výuku biologie na ZŠ a SŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9142
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. (25%),
Mgr. Veronika Cholevová (100%),
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (25%),
RNDr. Jana Kvíderová, Ph.D. (100%),
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (25%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kubát, K. et al. Klíč ke květeně České republiky.. Praha. Academia., 2002.
-
Základní:
Macháček, T., Hampl, V., Mikešová, K. Moderní pohled na vyšší systematiku eukaryot (studijní text pro učitele středních škol). Živa, 2016, 1, elektronická příloha. Praha, 2016.
-
Základní:
Holec J., Bielich A., Beran M. Přehled hub střední Evropy. Praha, 2012.
-
Základní:
Kalina T., Váňa J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha, 2005.
-
Základní:
Smrž, J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých. Karolinum. Praha, 2015.
-
Základní:
Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Graham L. E., Wilcox L. W. Algae. Upper Saddle River, 2000.
-
Doporučená:
Hickey M., King C. Common Families of flowering Plants. Cambridge, 2004.
-
Doporučená:
Wallace R. L., Taylor W. K. Invertebrate zoology. A laboratory manual.. Pearson, USA, 2003.
-
Doporučená:
Judd W. Plants Systematics (A phyllogenetic Approach). Sunderland, 2002.
-
Doporučená:
Hausmann K., Hülsmann N. Protozoologie. Stuttgart, 1996.
-
Doporučená:
Sitte P. Strasburger Lehrbuch der Botanik. Berlin, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát systematické členění organismů |
znát běžné druhy rostlin, živočichů a hub |
znát základní anatomii, morfologiii, ekologii a význam hlavních taxonomických skupin organismů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s odbornou biologickou literaturou |
umět určit běžné druhy rostlin a živočichů pomocí určovacích klíčů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát běžné druhy rostlin, hub a živočichů vhodné pro školní praxi. |
Znát vybrané modelové organismy vhodné pro výuku přírodopisu a biologie. |
Znát principy didaktické transformace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět určit běžné druhy organismů při mimorovrhové činnosti (exkurzi) |
umět didakticky transformovat získané odborné znalosti do vzdělávacího procesu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|