|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9PABN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9PABN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Paleobiologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/PABIN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se procesem fosilizace a historií hlavních skupin rostlin a živočichů v geologické minulosti.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test, prokázání praktické znalosti základních demonstrovaných skupin vymřelých rostlin a živočichů.
|
Obsah
|
1) Metody studia fosilií, vznik a zachování fosilií.
2) Tafonomie. Význačná naleziště fosilií v ČR a ve světě.
3) Vznik života.
4) Vývoj života v prekambriu (vznik planktonu, bentosu, vendská fauna, první skeletální organismy).
5) Biomineralizace a vznik skeletů.
6) Evoluční fauny a hromadná vymírání.
7) Paleoekologie a rekonstrukce mořských ekosystémů.
8) Evoluce mořských planktonních společenstev. Evoluce útesů. Paleobiogeografie.
9) Systematický přehled v paleontologii významných skupin rostlin s důrazem na naše území.
10) Systematický přehled v paleontologii významných skupin bezobratlých živočichů s důrazem na naše území (trilobiti, graptoliti, mikrofosilie).
11) Systematický přehled v paleontologii významných skupin bezobratlých živočichů s důrazem na naše území (brachiopodi, mechovky).
12) Systematický přehled v paleontologii významných skupin bezobratlých živočichů s důrazem na naše území (ostnokožci, žahavci).
13) Systematický přehled v paleontologii významných skupin bezobratlých živočichů s důrazem na naše území (měkkýši).
14) Systematický přehled v paleontologii významných skupin bezobratlých živočichů s důrazem na naše území (malé kmeny bezobratlých, ichnofosilie).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg/hgpt/prednasky.html
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg/pabi/studijni-materialy.html
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9145
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Andrews, Peter. Dějiny planety Země. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-722-0.
-
Základní:
Špinar, Zdeněk Vlastimil. Paleontologie. Praha : SNTL, 1986.
-
Doporučená:
Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
-
Doporučená:
Briggs, D. E. - Crowther, P. R. Palaeobiology. Blackwell Science, 2001.
-
Doporučená:
Kachlík, V. Vývoj organismů a jejich stratigrafický význam. Karolinum Praha, 1992.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základy botanických a zoologických systémů na středoškolské úrovni |
znát členění geologické historie Země, paleogeografii prakontinentů, etapy hromadného vymírání, změny klimatu a jejich příčiny |
znát zákony, principy a terminologii stratigrafie |
znát geologickou historii (prostředí, horniny, fosilie) území České republiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a geologických procesů |
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní vůdčí skupiny a druhy fosilií |
znát hlavní krize a jejich příčiny ve vývoji života na Zemi |
znát hlavní etapy ve vývoji života na Zemi (vznik života, vznik mnohobuněčnosti, evoluční fauny, terrestrizace, evoluce rostlin) a příčiny těchto změn |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět vysvětlit vznik a význam fosilií |
umět určit hlavní typy fosilií a některé vůdčí fosilie |
umět vysvětlit příčiny evoluce a velkých vymírání v geologické minulosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
|
|
|
|