|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / APBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
APBI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Aplikovaná biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/APBI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s historickým vývojem a významem zemědělství, jako aplikované vědy, problematika světového a našeho zemědělství. Seznámit studenty se základy půdoznalství - vznik, význam a ochrana půdy, geobotanikou a indikační botanikou, významnými druhy kulturních rostlin a jejich pěstování.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, aktivní účast na cvičeních, praktické poznávání plodin, okrasných květin, plevelů,seminární práce,zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Základy půdoznalství, základní problémy půdy, ochrana půdy.
2. Půda, vznik, složení. Typy a druhy půd.
3. Základy výživy a ochrany rostlin. Zemědělství a životní prostředí.
4. Genetika a šlechtění kultur rostlin.
5. Plevele. Indikační botanika. Genové inženýrství. Meristémy.
6. Základní polní plodiny - obiloviny, okopaniny.
7. Pícniny, technické plodiny aj.
8. Základy zahradnictví, ovocnářství. 9. Zelinářství. Květinářství.
10. Tropické a subtropické kulturní rostliny. 11. Jednotlivé druhy a jejich využití.
12. Léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy.
13. Poznávání kulturních rostlin a jejich semen, základy jejich zpracování a základy zdravé výživy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
Ing. Antonín Veverka, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Eduard Ščerba, Ph.D. (100%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kazda, J., Mikulka, J. Prokinová, E. Encyklopedie ochrany rostlin: Polní plodiny. Praha, Profi Press, 2010.
-
Základní:
Kolektiv autorů. Léčivé rostliny: Ottův průvodce přírodou. Praha, Ottovo nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7360-588-9.
-
Základní:
Šarapatka, Bořivoj. Pedologie a ochrana půdy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3736-1.
-
Základní:
Tomášek, M. Půdy České republiky. ČGÚ Praha, 2000. ISBN ISBN 80 - 70.
-
Základní:
Valíček, Pavel. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0939-6.
-
Doporučená:
ŠARAPATKA, B. et al. Agroekologie.. Olomouc, 2010.
-
Doporučená:
Semorádová, E. Ekologie krajiny. UJEP Ústí nad Labem, 1998.
-
Doporučená:
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Doporučená:
Prach, Karel. Úvod do vegetační ekologie. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-356-7.
-
Doporučená:
HOLZER, S. Zahrada k nakousnutí. Permakultura podle Seppa Holzera.. Brno, 2013.
-
Doporučená:
Kincl, Miloslav; Kubicová, Svatava; Zelinka, Jozef. Základy rostlinné výroby pro učitele : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1.. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-009-X.
-
Doporučená:
Kincl, M. a. Základy rostlinné výroby pro učitele 1 a 2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokladem je dobrá orientace v základech biologie a ekologie |
Používat základní biologické systémy, rozpoznat přírodniny uváděné v učebnicích ZŠ a SŠ, vyhledat informace k vzájemným vztahům mezi organismy. |
Rozpozná běžné druhy rostlin a živočichů, ale i minerálů a hornin. Vymezí hypotézu a vyhledá cesty k jejímu řešení. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dobré základy biologie a ekologie |
rozpoznávání běžných druhů rostlin, živočichů, minerálů a hornin |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student umí popsat základní typy a druhy půd, základní problémy půdy, principy ochrany půdy, vznik a složení půd. |
Student umí popsat základy výživy a ochrany rostlin, principy zemědělství a jeho souvislost se životním prostředím. |
Student umí vysvětlit základní principy genetiky a šlechtění rostlin. |
Student umí vysvětlit pojmy plevele, indikační botanika, genové inženýrství, meristémy. |
Student umí rozdělit a charakterizovat základní polní plodiny (obiloviny, okopaniny), pícniny, technické plodiny. |
Student zná základní prinicipy zahradnictví, ovocnářství, zelinářství a květinářství. |
Student umí charakterizovat tropické a subtropické kulturní rostliny, uvést jejich příklady a jejich využití. |
Student umí vysvětlit pojmy léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student umí zdůvodnit řešení základních problémů aplikované biologie a navrhovat možná řešení těchto problémů. |
Student prakticky poznává kulturní rostliny a jejich semena. |
Student používá znalosti ze systematických předmětů (botanika, zoologie, mineralogie a petrologie) a porovná dílčí názory na aplikovanou biologii a doloží návrhy změn v přístupu k nim. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|