|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BIOGN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BIOGN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biogeografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/BIOG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s distribucí organismů na Zemi včetně pochopení principů a sil, které determinují stávající rozšíření klíčových skupin organismů.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Úvod. Historická biogeografie.
2. Základy ekologie pro biogeografii.
3. Klima. Zonální a azonální vegetace. Biomy.
4. Tropické a subtropické lesní ekosystémy.
5. Temperátní lesy. Tajga.
6. Tvrdolistá vegetace. Travní ekosystémy.
7. Tundra. Pouště. Jeskyně.
8. Slaniska. Mokřady. Mořské ekosystémy.
9. Evoluce a biogeografie.
10. Fytobiogeografické oblasti.
11. Zoobiogeografické oblasti.
12. Ostrovy. Hory. Fragmentace krajiny.
13. Biogeografické členění České republiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Prach K., Štech M., Říha P. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Biogeografie: Multimediální výuková příručka
-
Doporučená:
Brown J.H., Lomolino M.V. Biogeography. Sunderland, 1998.
-
Doporučená:
Cox C. B., Moore P. D. Biogeography: an ecological and evolutionary approach. Oxford, 2005.
-
Doporučená:
Hendrych, Radovan. Fytogeografie. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Walter, Heinrich; Breckle, Siegmar-Walter. Walter´s vegetation of the Earth : the ecological systems of the geo-biosphere : with 300 figures. Berlin : Springer, 2002. ISBN 3-540-43315-5.
-
Doporučená:
Buchar, Jan. Zoogeografie : Vysokošk. učebnice pro přírodověd. fakulty. Praha : SPN, 1983.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
33
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát fyzickou geografii na gymnaziální úrovni |
znát rozšíření významných skupin a zástupců rostlin a živočichů na Zemi na gymnaziální úrovni |
znát biomy na gymnaziální úrovni |
znát klima, mořské proudy, větrné systémy na Zemi na gymnaziální úrovni |
znát geologický vývoje Země a vztah k vývoji velkých systematických skupin organismů na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen propojit teoretické znalosti různých oborů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát hlavní předmět zájmu, typické otázky, východiska i disciplíny biogeografie |
znát vliv historického vývoje Země včetně geologických a evolučních událostí, klimagenních faktorů, pohybu Země na rozšíření organismů na Zemi |
znát zonální, azonální i extrazonální biomy Země včetně jejich rozšíření na Zemi, fyzikálních a biologických parametrů a typických zástupců |
znát fytogeografické, zoogeografické i biogeografické členění zemského povrchu včetně charakteristiky jednotlivých jednotek |
znát důsledky ostrovní teorie v biogeografii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
komplexně charakterizovat biomy Země |
komplexně charakterizovat fytogeografické i zoogeografické regiony Země |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|