|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / BIZVM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
BIZVM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Biologie dítěte a zdrav. výchova pro MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s vybranými oblastmi biologie člověka - především dítěte od narození do období mladšího školního věku. Podat studentům základní přehled oboru zdravotní výchovy s důrazem na děti od narození do mladšího školního věku.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění písemné zkoušky.
|
Obsah
|
1.-2. Ontogeneze člověka a vliv prostředí na formování lidského jedince.
3. Pohybová soustava, její vývoj, pohyb. Centrální nervová soustava a její vývoj, intelektové schopnosti.
4. Výživa člověka.
5. Imunita. Hygiena. Režim práce a odpočinku.
6. Pohlavní soustava. Sexuální chování a výchova.
7. Vybrané vyšetřovací metody, vybrané skupiny léků.
8. Vybrané fyzické a infekční nemoci a poruchy.
9. -10. Vybrané psychické nemoci a poruchy. Závislosti. Stres a traumatické zážitky.
11. Prevence zdravotních rizik. Inkluze dětí s postižením.
12. - 13. První pomoc.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály a všechny informace na Coursewaru daného předmětu.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Traxmandlová, I. Biologie dítěte a zdrav. výchova pro MŠ
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Müllerová, Lenka. Biologie člověka a zdravotní prevence. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-362-6.
-
Doporučená:
REITEROVÁ, S., ŠTEIGL J. Biologie člověka a zdravotnická prevence. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1411-2.
-
Doporučená:
Jitka Machová. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Zahálková, Milada. Pediatrie pro speciální pedagogy. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3811-X.
-
Doporučená:
MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen pochopit vliv ontogenetické fáze a zdraví člověka na jeho možnosti z hlediska motorického, psychického nebo sociálního výkonu |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát ontogenezi člověka, obzvlášť podrobně do 6ti let věku |
znát dozrávání klíčových orgánových soustav a systémů člověka (pohybová, CNS, dýchací soustava, pohlavní soustava, imunitní systém) především s ohledem na běžný provoz a vzdělávání v MŠ |
podrobně znát psychomotorický, intelektuální a sociální vývoj člověka, se zvláštním zřetelem na děti do 6ti let |
znát významné látky pro výživu člověka, jejich význam pro lidský organismus i vliv na lidské zdraví (včetně negativních), zejména s ohledem na výživu a pitný režim dětí |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění s důrazem na děti |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
být schopen posoudit přiměřenost fyzických charakteristik, motorických, intelektuálních a sociálních dovedností dítěte jejich věku |
být schopen posoudit běžná zařízení a vybavení MŠ, aktivity a denní režim MŠ s ohledem na možnosti dětí předškolního věku daných jejich ontogenetickým vývojem a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do MŠ a reagovat na sexuální chování dětí v MŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|