|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB1ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB1ZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika biologie 1 (ZŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit předmět didaktiky přírodopisu a biologie a jeho aplikaci do procesuální stránky vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí didaktického testu
|
Obsah
|
1.Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky.
2.Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, srovnávací analýza vybraných typů přírodopisného vyučování.
3.Kategorizace přírodopisu a pracovního vyučování a jeho pojetí v sekundární škole. Tvorba školních vzdělávacích programů. Možnosti modelování vzdělávacího programu.
4.Přírodopisné kurikulum v současné škole, přírodopisné standardy, Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání.
5.Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu a pěstitelství, analýza učiva, učební plány, osnovy, standardy, základní učivo, vzdělávací minimum.
6.Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. Rozdíl obsahu biologie jako vědy a obsahu přírodopisu jako učebního předmětu.
7.Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu.
8.Význam a funkce vyučovacích metod, formy výkladu, kladení otázek, rozhovor, analýza pozorovaných jevů.
9.Organizace přírodopisného vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu a pěstitelství, didaktické testy, diagnostické zásady.
10.Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu.
11.Didaktické a metodické otázky vyučování pěstitelství, organizace práce v hodinách pracovního vyučování.
12.Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise.
13.Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Doporučená:
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Doporučená:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
Znalost základních kategorií obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu.
Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu.
|
Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu. Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu. |
Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne pochopit předmětovou didaktiku jako vědu. Seznámit se s dějinami a vý-vojem přírodopisného vyučování. Možnostmi a typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Didak-tická analýza učiva ? zásady a principy jejího vytváření |
Pochopit předmětovou didaktiku přírodopisu jako vědu.
Seznámit se s vývojem přírodopisného vyučování a pochopit jeho koncipování.
Znát typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů.
Pochopit principy didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Pochopit složky didaktické analýzy učiva.
Znát základní kategorie procesuální stránky výuky přírodopisu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat různé typy koncipování přírodopisného učiva ve výuce.
Didakticky transformovat přírodopisné učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků.
Provádět prakticky didaktickou analýzu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|