|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB2ZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB2ZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika biologie 2 (ZŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/DB2ZS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Procesuální stránka vyučování přírodopisu, horizontální a vertikální multilaterální a bilaterální vztahy v učivu, zvláštností vzdělávacího procesu v přírodopisu. Vzdělávací a výchovný význam přírodopisu. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě. Základní otázky psychodidaktiky a jejich využití ve vzdělávání. Učební texty, jejich analýza a možnosti využívání ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních.
Prokázat praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí a jejich didaktická aplikace v učivu přírodovědy.
Prokázat praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopisné vyučování.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Faktografická a didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu), následný rozbor a její evaluace.
|
Obsah
|
Pořadí Témata přednášek Tématika cvičení
1. Hodnota přírodopisného učení, uspořádání hodin přírodopisu. Možnosti uspořádání hodin přírodopisu, instruktivní a konstruktivní přístup - konkrétní ukázky a jejich analýza
2. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tématického celků Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence
3 Učební texty v přírodopisu a pěstitelství, alternativní učební texty, hodnocení, skladba, kriteria výběru vhodných textů Analýza učebních testů - textový komponent
4 Zásady tvorby učebních textů, odborná a populární naučná literatura, časopisy, využití v hodinách přírodopisu a pěstitelství. Analýza učebních textů - mimotextový komponent
5 Vytváření představ, pojmů, poznávání přírodovědných zákonitostí. Vytváření pojmů, pojmové mapy, generalizace - konkrétní příklady
6 Přírodopis z hlediska učitele a žáka. Konstruktivismus a jeho zavádění v přírodopisu na základní škole.
Ukázky konstrutivistických přístupů a jejich evaluace v přírodopisu
7 Alternativní způsoby výuky přírodopisu, Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace v přírodopisu
8 Projektové vyučování na základní škole, jeho uplatňování v přírodopisu a ostatních učebních předmětech základní školy
Ukázky projektů, jejich tvorba a jejich evaluace v přírodopise
9 Aktuální otázky oborové didaktiky přírodopisu s důrazem na jejich funkčnost a vlastní činnost žáků. Komunikačně - integrační pojetí didaktiky přírodopisu - konkrétní ukázky a jejich evaluace
10 Pokusná činnost v hodinách přírodopisu, laboratorní práce, vycházky a exkurze. Ukázky laboratorních prací na vybraných tématech přírodopisu.
11 Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu Ukázky pozorování na vybraných tématech přírodopisu
12 Práce s problémovými žáky ve vyučování, individuální přístup, specifikace práce s těmito žáky, jejich hodnocení a zapojení do výuky přírodopisu a pěstitelství. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka.
13 Osobnost učitele přírodovědných předmětů, jeho slovní projev, možnosti a způsoby aktivizace žáků ve vyučování přírodopisu a pěstitelství. Uplatňování jeho odborných a didaktických znalostí a schopností v tomto oboru, alternativní způsoby výuky.
Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Evaluace práce učitele a žáka. Práce s problémovými žáky v přírodopise, motivace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Doporučená:
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Doporučená:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
získat základní vědomosti a dovednosti týkající se teoretické oblasti didaktiky přírodopisu a biologie i procesuální stránky vyučování přírodopisu a biologie |
Pochopit a charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. Orientovat se v RVP ZV a RVP GV a dalších RVP se zaměřením na přírodopis a biologii. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|