|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DI1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktická exkurze 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Identifikovat v rámci exkurze běžně rozšířené druhy flóry, fauny, půd, hornin a dalších přírodnin v ČR a aplikovat tyto znalosti do výuky ve škole (ZŠ a SŠ). Demonstrovat typické zástupce v terénu s výkladem determinačních znaků, ekologie, u živočichů etologie. Analyzovat přírodně a humánně geografické problémy a připravit jejich prezentaci pro výuku v souladu s RVP.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na všech dnech exkurze. Splnění poznávačky z 10 botanických druhů, 10 zoologických druhů a 10 minerálů a hornin.
|
Obsah
|
Exkurze zaměřená na demonstraci běžných, modelových, chráněných či jinak významných zástupců rostlin, hub a živočichů a na geologické jevy. Studenti se naučí, jak připravit a zorganizovat exkurzi a jak následně didakticky využít exkurze ve výuce biologie a geologie na střední škole. Důraz je kladen didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geologických jevů v průběhu exkurze i ve výuce biologie na střední škole a jak používat pracovní list, hry a soutěže.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9144
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (100%),
Mgr. Linda Koutová (15%),
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (25%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vágnerová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Baruš, V. - Hudec, K. a kol. Fauna ČSFR. Ptáci, obojživelníci, plazi. Academia Praha, 1983.
-
Základní:
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Rozšiřující:
Werner Rothmaler. Exkursionsflora von Deutschland. Berlin, 2000. ISBN 3-8274-0926-8.
-
Doporučená:
Buchar J. a kol. Klíč k určování bezobratlýc. Scientia Praha, 1995.
-
Doporučená:
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
40
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní metody terénní a laboratorní práce v biologických oborech |
znát botanické, zoologické a mineralogické systémy a klasifikaci na bakalářské úrovni |
znát botanickou, zoologickou a geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět pracovat s determinačními klíči |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů |
umět správně používat biologickou terénní a laboratorní techniku (mikroskop, terenní mikroskop, dalekohled, lupu, fotoaparát, síť aj.) |
umět připravit terénního průvodce pro konkrétní exkurzi samostudiem literatury |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat správné didaktické i odborné metody pro různé typy vzdělávacích aktivit |
charakterizovat ekologii, bionomii, praktický význam a použití druhů naší přírody, s důrazem i na kulturní plodiny |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
didakticky transformovat biologické poznatky do vybraných vyučovacích forem (praktických cvičení, vycházek a exkurzí) |
vyhledat typické rostliny, houby a živočichy, stopy jejich aktivit s využitím znalostí jejich ekologie a bionomie a využitím příslušných metod biologického výzkumu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|