|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DIDZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DIDZ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika geografie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti aplikují znalosti z předmětu Obecná didaktika do výuky geografie na úrovni druhého stupně ZŠ. Studenti znají historický vývoj didaktiky geografie a její současnou pozici v přírodovědném vzdělávání. Studenti se orientují v problematice současného geografického kurikula a znají postavení geografie v kurikulárních dokumentech pro základní školy. Analyzují mezipředmětové vztahy. Studenti porovnají geografické vzdělávání v ČR a zahraničí. Studenti vhodně definují cíle ve vyučování geografie a učí se plánovat vyučovací hodiny. Analyzují, porovnávají a hodnotí vhodnost jednotlivých výukových metod (dialogická metoda, výklad, názorně demonstrační metoda, metoda myšlenkových map atd.) a organizační formy vyučování (individuální, skupinová, hromadná atd.) pro vyučování geografie a prakticky zvládají aplikaci těchto metod a forem na příkladech geografického učiva. Studenti diskutují možnosti motivace žáků k výuce geografie. Diskutují specifika evaluace a klasifikace žáků v geografickém vzdělávání. Testují geografické znalosti a navrhují jejich hodnocení. Studenti znají dostupné učebnice geografie zeměpisu pro základní školy a zvládnou jejich odborné porovnání a zhodnocení. Studenti používají další učební pomůcky pro výuku geografie (glóby, atlasy, tematické mapy, interaktivní tabule atd.) a dokáží je vhodně aplikovat. Studenti znají základní metody didaktického výzkumu v geografii a jeho současný stav, definují jeho paradigmata.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na seminářích
- Zpracování a předvedení modelové hodiny/ projektu (včetně provedení evaluace)
|
Obsah
|
1. Geografie v kurikulárních dokumentech ČR
2. Cíle v geografickém vzdělávání
3. Plánování vyučovací hodiny geografie
4. Výukové metody v geografii I
5. Výukové metody v geografii II
6. Organizační formy v hodinách geografie
7. Motivace při vyučování geografie
8. Hodnocení a evaluace při vyučování geografie
9. Komunikace a vztah se třídou
10. Učebnice geografie a zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení
11. Učební pomůcky ve výuce geografie
12. Exkurze a vycházky v geografickém vzdělávání + možnosti neformálního vzdělávání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici opory umístěné na Courseware předmětu
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Doporučená:
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Doporučená:
KNECHT, P.; KUBIATKO, M.; SVATOŇOVÁ, H. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie.. Geodetický a kartografický obzor. 2010.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení
(Janík, T.)
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Problem-based Learning in Geography: Towards a Critical Assessment of its Purposes, Benefits and Risks.
(PAWSON, E.; FOURNIER, E.; HAIGH, M.; MUNIZ, O.; TRAFFORD, J.; VAJOCZKI, S.)
-
Doporučená:
HOFMANN, E.; SVOBODOVÁ H.; KNECHT P. Standardy geografického vzdělávání v Česku, na Slovensku a v USA. Necháme se inspirovat?. PdF MU: Portál: educoland.muni.cz. 2014.
-
Doporučená:
KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
-
Doporučená:
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Doporučená:
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
Visuals in Geography Textbooks: Categorization of Types and Assessment of Their Instructional Qualities.
(JANKO, T.; KNECHT P.)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
165
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky |
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ |
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů |
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky |
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky |
orientovat se v kurikulárních dokumentech |
rutinně užívat korektní geografickou terminologii |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR |
definovat cíle hodiny geografie |
motivovat své žáky pro výuku zeměpisu |
adekvátně hodnotit práci žáků při vyučování zeměpisu |
vyjmenovat a hodnotit učebnice zeměpisu pro ZŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat vyučovací hodinu geografie |
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé organizační formy vyučování a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ |
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|