|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EDVL1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EDVL1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika vlastivědy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/EDVL1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání kompetencí k výuce učiva vlastivědného charakteru v rámci předmětů o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ (se zaměřením na jejich geografickou složku). Student/-ka získá potřebné vědomosti a dovednosti z vědních disciplín, které tvoří obsahový základ vlastivědy (rozšiřuje a integruje si vzdělávací obsahy, týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti, přírody, kultury, techniky, zdraví a dalších témat, a to v kontextu historie a současnosti) a na jejich základě si dotváří adekvátní postoje k realitě současné České republiky a rámcově světa. Osvojí si teoreticky a částečně prakticky (na konkrétních příkladech) metodické postupy praktických činností v terénu, práce s mapami a různými přístroji tak, aby byl schopen je aplikovat do výuky učiva o přírodě a společnosti, a to v kontextu s předchozími kompetencemi, získanými v obecně pedagogických a psychologických disciplínách.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování a přednesení referátu na dané téma, zpracování seminární práce, úspěšné splnění podmínek testu (alespoň 70% úspěšnost - hodnocení dobře, 80% úspěšnost - hodnocení velmi dobře, 90% úspěšnost - hodnocení výborně). Student může test dvakrát opakovat.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia předmětu - pojem vlastivěda. Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž vlastivěda čerpá poznatky, s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy.
2. Mapa a plán.
3. Vlastivědná charakteristika místního regionu.
4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/.
5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/.
6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/.
7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/.
8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/.
9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/.
10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/.
11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě.
12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika.
13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí ve vlastivědě, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce vlastivědy na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
-
Základní:
Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.
-
Doporučená:
Toušek, V., Vančura, M. Aktuální problémy ČR: Díl I, Průmysl. Ostrava: Scholaforum, 1996.
-
Doporučená:
Řehák, S. Aktuální problémy ČR: Díl 6, Doprava. Ostrava: Scholaforum, 1997.
-
Doporučená:
Machalová, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-14-1.
-
Doporučená:
Häufler, Vlastislav. Ekonomická geografie Československa. Praha : Academia, 1984.
-
Doporučená:
Anděl, J. Evropa - encyklopedický přehled zemí. Olomouc, 2001.
-
Doporučená:
Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.
-
Doporučená:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.
-
Doporučená:
Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.
-
Doporučená:
Mirvald, Stanislav; Novotná, Marie. Geografie zahraničního obchodu. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-441-7.
-
Doporučená:
Pavlík, Zdeněk; Kučera, Milan. Populační vývoj České republiky. 2000. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-5-X.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
Doporučená:
Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.
-
Doporučená:
Jančák, Vít; Götz, Antonín. Územní diferenciace českého zemědělství a její vývoj. Praha : Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1997.
-
Doporučená:
www.cenia.cz
-
Doporučená:
www.czso.cz
-
Doporučená:
www.env.cz
-
Doporučená:
www.chmi.cz
-
Doporučená:
www.mapy.cz
-
Doporučená:
www.mdcr.cz
-
Doporučená:
www.mpo.cz
-
Doporučená:
www.mze.cz
-
Doporučená:
www.staremapy.cz
-
Doporučená:
www.vuppraha.cz
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
111
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/-ka: - uvědomuje si význam vlastivědného učiva pro prvotní orientaci dítěte ve světě (složky přírodní i socioekonomické) a pro utváření jeho světonázoru, - uvědomí si výchovný potenciál vlastivědného učiva a nutnost jeho využívání ve školní praxi, jsou schopni posoudit vhodný výběr příkladů z místního regionu (týkajících se jednotlivých průřezových témat), - pochopí nutnost znalostí základních vlastivědných charakteristik místa bydliště, místního regionu, ostatních regionů a celé ČR, orientačně evropských států a rámcově světa pro další studium a práci učitele, - pochopí nutnost znalosti a osvojí si základní pojmový aparát i základní dovednosti, nutné k výuce vlastivědy na školách, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva (výběr poznatků z různých přírodních a společenských věd, vytvářející ucelený pohled na určitou oblast), - je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole, - je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, - umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., jsou schopni provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovedou k těmto dovednostem i žáky, - jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), - chápou pojem ?genius loci? místa, jsou přesvědčeni o nutnosti výchovného působení na žáky směrem k budování pozitivního vztahu k místu domova, k místnímu regionu a k celé ČR, - dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, - je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|