|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EKOO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EKOO
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ekologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/EKOO
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základními ekologickými pojmy a souvislostmi.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná forma: výstupní projekt, test, ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod, pojmy: hierarchické uspořádání, obory, historie, Země, energie, ekosystém, potravní řetězce.
2. Organismy a prostředí: život, historické vlivy, rozšíření organismů na Zemi, ostrovy, prostředí (dělení organismů podle výskytu, faktory prostředí-podmínky a zdroje, ekologická nika). Periodicita a biorytmy.
3. Abiotické faktory: podnebí, světlo, vzduch.
4. Abiotické faktory: tlak, půda, vztahy jednotlivých organismů k faktorům.
5. Zdroje, strategie, populace: potrava (zdroj, obrana), trade-off a životní strategie, demekologie (statické a dynamické demografické charakteristiky).
6. Populační ekologie: dynamika a její faktory, růstové modely, populační cykly, omezení růstu populací, vztahy mezi populacemi.
7. Společenstva: synekologie, přirozené a umělé biocenózy, charakteristiky společenstva (biodiverzita, dominance, trofická struktura), stratifikace, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invaze.
8. Ekosystémy: biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy (terestrické, vodní).
9. Biogeografie: areál, biogeografické oblasti.
10. Biogeochemické cykly. Biocykly prvků, hydrologický cyklus, eutrofizace.
11. Ekologie člověka: Homo sapiens sapiens, historický vývoj, ohrožení biodiverzity i člověka, člověk a životní prostředí (ovzduší, voda, půda, odpady, ekologické katastrofy).
12. Ochrana životního prostředí: globální devastace, organizace v ochraně přírody, ochrana biodiverzity, světová chráněná území + ČR (velko- + maloplošná), biosférické rezervace.
13. Krajinná ekologie, aplikovaná ekologie, agroekologie, vesmírná ekologie, statistické zpracování dat v ekologii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici veškeré základní podklady k přednáškám na Coursewaru.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kvasničková, Danuše. Základy ekologie : [učebnice pro 9. ročník základní školy a pro střední školy]. 2. vyd. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-758-8.
-
Základní:
Štorch, D. - Mihulka, S. Základy současné ekologie. Portál Praha, 2000.
-
Doporučená:
Laštůvka, Z. - Krejčová, P. Ekologie. Konvoj Brno, 2000.
-
Doporučená:
Begon, Michael. Ekologie : jedinci, populace a společenstva. 1. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997. ISBN 80-7067-695-7.
-
Doporučená:
Berger J. Učebnice středoškolské ekologie. České Budějovice, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát ekologii na gymnaziální úrovni |
znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen propojovat informace z různých oborů |
být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
osvojit si základní pojmoslovný aparát ekologie |
znát problematiku ekologických faktorů ovlivňujících živé organismy |
znát jednotlivé hierarchické stupně živého světa a jejich problematiku ve vztahu k ekologii |
znát problematiku člověka a ekologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět prezentovat ekologickou problematiku dalším osobám |
umět zhodnotit ekologické otázky a správně je interpretovat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|