|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / FGCRZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
FGCRZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyzická geografie ČR
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KGE/FGCRZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poskytnout studentům základní informace o fyzickogeografických poměrech České republiky, a to jak z pohledu jednotlivých složek krajiny, tak vzájemných souvislostí a vazeb mezi těmito složkami. Součástí předmětu je též paleogeografický pohled na vývoj území ČR v evropském kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Plnění průběžných úkolů zadávaných na seminářích, splnění zápočtového testu a složení zkoušky.
|
Obsah
|
Základní témata věnovaná fyzickogeografickým složkám krajiny ČR, jejich vývoji a regionálnímu členění.
1. Úvod - vymezení státního území, geografická poloha;
2.+3. Geologie a geologický vývoj Českého masivu a Karpatské soustavy;
4.+5. Geomorfologie a geomorfologický vývoj - vývoj v kvartéru, hlavní rysy reliéfu, regionální geomorfologie;
6. Klimatické poměry - základní charakteristiky, faktory ovlivňující klima;
7. Hydrologické poměry - prostorová distribuce zdrojů povrchové a podzemní vody, faktory ovlivňující zásoby vody;
8. Pedogeografický přehled - prostorová dustribuce půdních typů;
9. Biogeografický přehled - zdroje druhové diverzity, regionalizace, faktory ovlivňující druhovou bohatost a prostorové rozmístění flory a fauny;
10. Vývoj krajiny - pleistocenní a holocenní vývoj krajiny, významné fenomény;
11. Ochrana přírody a krajiny - druhy ochrany, chráněná území;
12. Životní prostředí - základní indikátory, vývoj znečištění, příčiny a následky znečištění ŽP;
13. Fyzickogeografická regionalizace ČR.
Semináře:
Práce s tématickými mapami (Atlas krajiny, geologické mapy atd.), zpracování vybraných dat a jejich interpretace, opakování místopisu ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom, kde jsou mj. i záznamy z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (20%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (30%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (50%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (50%),
Mgr. Markéta Kuberská, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (50%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hrnčiarová T., Mackovčin, P., Zvara, I. Atlas krajiny České republiky. Průhonice, 2010.
-
Základní:
Ptáček, Jan. Česká republika školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 3 vydání. 2015. ISBN 978-80-7393-275-6.
-
Doporučená:
Kozák, Josef; Němeček, Jan. Atlas půd České republiky. 2., upr. vyd. Praha : ČZU Praha, 2009. ISBN 978-80-213-2008-6.
-
Doporučená:
Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
-
Doporučená:
Demek, Jaromír. Hory a nížiny. 1. vyd. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Bárta, František,; Němec, Jan,; Pojer, František. Krajina v České republice. Praha : Consult, 2007. ISBN 80-903482-3-8.
-
Doporučená:
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
-
Doporučená:
Blažek, Vladimír; Němec, Jan; Hladný, Josef. Voda v České republice. Praha: Consult, 2006. ISBN 80-903482-1-1.
-
Doporučená:
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní znalosti o fyzickogeografických tématech (hydrologie, pedologie, geologie, geomorfologie, biogeografie, meteorologie, klimatologie) |
Znalost místopisu ČR na středoškolské úrovni. Předpokládají se znalosti na úrovni základních fyzickogeografických předmětů (GEO1, GEO2, GEO3) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní odbornou terminologii na úrovni předmětů CBG/GEO1, CBG/GEO2, CBG/GEO3 a CBG/GELA |
porovnat fyzickogeografické odlišnosti ČR vycházející ze středoškolských znalostí |
odvodit fyzickogeografické poměry ČR v návaznosti na znalost obecných geografických principů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
aplikovat základní pojmy spojované s fyzickogeografickými poměry ČR |
identifikovat jednotlivé fyzickogeografické složky území ČR |
popsat základní procesy formující území a historický vývoj ČR |
vysvětlit obecné principy fungování fyzickogeografických systémů na příkladě ČR - např. proměnlivost klimatu |
načrtnout vzájemné vazby mezi jednotlivými složkami fyzickogeografické sféry ČR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat faktory a příčinné souvislosti ovlivňující regionální rozdíly abiotických a biotických složek krajiny ČR |
posoudit současný stav krajiny na území ČR |
komentovat rozdíly ve fyzickogeografických charakteristikách jednotlivých regionů ČR |
provádět didaktické transformace probíraných témat na úrovni ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|