|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / FYZP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
FYZP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Fyziologie živočichů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/FYZP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty termodynamickými principy činnosti živočišného organismu, typickými funkcemi živočišného organizmu (pohyb, nervový přenos, smyslový vjem), metabolickými ději při dýchání a trávení, nervovou a hormonální regulací, termoregulací organismů, osmoregulací, hospodařením s vodou, stárnutím a smrtí.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Úvod, přehled literatury. Chemické složení těl živočichů, základy cytologie, molekulární biologie ve vztahu k fyziologii živočichů.
2. Tělní tekutiny živočichů a homeostáze.
3. Imunologie.
4. Fyziologie oběhu tělních tekutin.
5. Fyziologie dýchání.
6. Fyziologie trávení.
7. Metabolismus.
8. Povrch těla, termoregulace, exkrece a osmoregulace.
9. Látkové řízení těla.
10. Nervový systém.
11. Smyslová soustava. Opora těla.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Novotný I., Hruška M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha, 2003.
-
Rozšiřující:
Petrásek, R. - Šimek, V. - Janda, V. Fyziologie adaptací u živočichů a člověka. PřF MU Brno, 1992.
-
Rozšiřující:
Janský, L. - Novotný, J. Fyziologie živočichů a člověka. Avicenum Praha, 1981.
-
Rozšiřující:
Janský, Ladislav. Fyziologie živočichů a člověka I : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85623-79-X.
-
Doporučená:
Hruška, M. Fyziologie živočichů a člověka. Gaudeamus H. Králové, 1994.
-
Doporučená:
Hruška M. Fyziologie živočichů a člověka I. a II.. Hradec Králové, 2012.
-
Doporučená:
Rosypal S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát biologii živočichů na gymnaziální úrovni |
znát základy chemie a fyziky na gymnaziální úrovni |
znát biologii buňky na gymnaziální úrovni |
znát biochemické děje probíhající v živých organismech na úrovni gymnaziálního učiva |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
být schopen porozumět mezioborovým vztahům, především k fyzice a chemii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát podstatu fyziologických dějů probíhajících v tělech živočichů |
porozumět ontogenetickému vývoji na podkladě fyziologie |
zná roli hormonů a nervového systému v řízení celého těla živočichů |
rozumět základním biochemickým dějům na úrovni buňky a na subbuněčné úrovni |
rozumět výměně látek, energie a informací s prostředím |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
chápat mechanismy, které určují fyziologickou odpověď živočichů |
aplikovat fyzikální a chemické principy na fyziologické děje |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|