|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / G21
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
G21
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy geografie pro PS
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
57 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s významnými výzkumnými tématy současné geografie, s příčinami, průběhem a výsledky geoprostorové revoluce. Prezentovat užití moderních výzkumných nástrojů, postupů a představit multidisciplinární povahu současných geografických výzkumů ve vztahu k ostatním přírodovědným oborům. Demonstrovat průniky geografie a dalších přírodních věd při řešení globálních (přírodních i antropogenních) problémů. Prezentovat potenciál geografických témat pro výuku a vzdělávání v přírodních vědách.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test.
|
Obsah
|
1. Přírodní vědy a geografie - vzájemné vazby v minulosti a v současnosti;
2. Geografické nástroje a metody, jejich využití v přírodních vědách (geoprostorová revoluce a její odraz ve vědě i každodenním životě);
3. Využití moderních výzkumných geografických nástrojů a metod v multidisciplinárních přírodovědných výzkumech dynamiky klimatických a environmentálních změn v pleistocénu, holocénu a současnosti;
4. Tání ledovců (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) -časoprostorové změny v rozloze a objemu zalednění, příčiny a následky tání ledovců;
5. Degradace permafrostu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - rozšíření permafrostu, klimatické změny, vliv na ekosystémy a lidskou společnost;
6. Změna hladiny světového oceánu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - doklady změn v minulosti, predikce do budoucnosti, příčiny a následky;
7. Akcelerace a změna frekvence katastrofických událostí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání)-ohrožení a rizika, antropogenní vlivy;
8. Přírodní zdroje(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - kategorie přírodních zdrojů, základní principy udržitelného využití přírodních zdrojů;
9. Šíření nových druhů a nemocí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - nepůvodní druhy, rostlinné a živočišné invaze, ekologický dopad; významné pandemie světa, příčiny a důsledky šíření nemocí v globalizovaném světě, socioekonomické důsledky;
10. Migracelidí (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a následky, motivační faktory, globální dimenze světové migrace (hlavní migrační trasy a cílové země), Česká republika a její vztah k mezinárodní migraci;
11. Nárůst počtu obyvatel světa(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - historický vývoj počtu obyvatel, projekce do budoucna, problémy spojené s rychlým nárůstem počtu obyvatel v některých regionech světa;
12. Válečné konflikty(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a důsledky, aktuální ohniska konfliktů, časoprostorová proměna válečných konfliktů ve 20. a 21. století; geopolitické aspekty.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz na Google Classroom, kde jsou mj. i záznamy z přednášek.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D. (100%),
Mgr. Václav Duffek, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Jan Kopp, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc. (100%),
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, PhD. (100%),
RNDr. Jiří Preis, Ph.D. (100%),
RNDr. Václav Stacke, Ph.D. (100%),
RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ellis, E.C. Anthropocene: A Very Short Introduction. Oxford, 2018. ISBN 978-0198792987.
-
Doporučená:
Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.
-
Doporučená:
Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world. New Jersey, 2014. ISBN 978-0-321-82146-1.
-
Doporučená:
Smil, V. Globální katastrofy a trendy. Zlín, 2017. ISBN 978-80-7473-528-8.
-
Doporučená:
Vladimír Jeníček, Jaroslav Foltýn. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-7400-326-4.
-
Doporučená:
Vining, G.N. Human Geography. People, Culture & Landscapes. 1995.
-
Doporučená:
CLIFFORD, N.J.; HOLLOWAY, S.L.; RICE, S.P.; VALENTINE, G. Key Concepts in Geography. London, 2009. ISBN 978-1-4129-3021-5.
-
Doporučená:
Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.
-
Doporučená:
Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.
-
Doporučená:
Field, Barry C. Natural resource economics : an introduction. 2nd ed. Long Grove : Waveland Press, 2008. ISBN 978-1-57766-531-1.
-
Doporučená:
Walker, M. J. C. Quaternary dating methods. Chichester : John Wiley & Sons, 2005. ISBN 978-0470-86927-7.
-
Doporučená:
Waisová, Šárka. Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-390-0.
-
Doporučená:
Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.
-
Doporučená:
Seják, Josef. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní terminologii z přírodovědných předmětů na středoškolské úrovni |
popsat základní sféry Země |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zaujmout stanovisko ke globálním otázkám dnešního světa |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit vztah geografie k ostatním přírodním vědám |
popsat průběh a přínos geoprostorové revoluce |
popsat možnosti využití geografických metod a nástrojů v multidisciplinárních přírodovědných výzkumech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zhodnotit zapojení geografie do výzkumu dynamiky klimatických, environmentálních a společenských změn |
provést rozbor hlavních témat současné geografie |
posoudit potenciál geografických témat pro výuku a vzdělávání v přírodních vědách |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
|
|
|
|